söndag 24 november 2019

Möss i blått och gult

Plockade iordning bland mina garner och hittade lite restgarn av ett par nystan "Super soft". Konstaterade att det inte var så mycket på nystanen och att det inte skulle räcka till några större bravader. Då garnet verkligen är supermjukt så tänkte jag att det kanske kunde passa bra till små kattmyntamöss. Hur svårt kan det vara att virka en enkel liten mus, ska väl inte ens behövas någon beskrivning till? Så i helgen blev det lite frihandsvirkning. Då garnet var ganska tjockt så krävdes inte många varv för att få till en mus i bra storlek. Om jag kommer ihåg rätt så gjorde jag ungefär så här:

Varv 1: 6 fm i en magisk cirkel (6)
Varv 2: 2 fm i varje fm (12)
Varv 3: *1 fm i fm, 2 fm i fm* upprepa *-* varvet ut (18)
Varv 4-7: 1 fm i varje fm (18)
Varv 8: 3 *fm 2 fm i nästa fm* upprepa *-* varvet ut (15)
Stoppa med vadd och kattmynta.
Varv 9-slut: minska varaannan fm tills hålet är slutet

När hålet var igenvirkat fortsatte jag att virka 11 lm, vände sedan och virkade 10 fm tillbaka in till musen för att få en lite bredare & stabilare svans.

Öronen virkade jag genom att göra 8 fm i en magisk cirkel och sedan på varv två 16 fm, dvs 2 fm i varje fm. Möjligt att öronen blev lite stora, men mössen blev också lite charmiga med sina stora öron tycker jag :-)

Sy fast öronen, två på varje mus och brodera ögon och nos med lite svart tunnare virkgarn.

Mitt restgarn räckte till sju möss, några gula och några blå.


Tja, det var ju inte så svårt att virka en liten mus. Kanske blir det fler framöver av andra restgarner :-)-

/Anngert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar