tisdag 12 november 2019

Lite nytt & lite gammalt

Inför Zagas utställningspremiär i helgen passade jag på att piffa upp de burskynken som jag hade liggande så att de skulle kännas fräscha och passa en liten busig kattunge. Från de gamla jag hade liggande återanvände jag gardinerna, botten, taket samt de små gardinomtagen som matchade taket. Okej, det låter som att jag använde allt gammalt. Men, om man har en hyfsat neutral grund, vilket jag har i svart och vitt, så är det enkelt att med små medel få ett helt annat utseende!

Nu ville jag att burskynket skulle passa en busig liten kattunge, så ett gulligt busigt mönstrat tyg inhandlades. Tyget hade en rosa botten med små busiga kattungar på. Helt perfekt! Av detta sydde jag sedan två små sidogardiner att hänga framför buren samt en kudde till den virkade svarta & rosa korgen.


Nästa sak som jag kompletterade burinredningen med var en liten klösbräda. Jag hade en lagom lång ganska smal träpinne med lite rektangulär profil. Längden på den är ca 65 cm. För att göra klösbrädan behövde jag även lite klösvänligt rep, vit färg, två små krokar och en häftpistol.
Jag målade pinnen vit i båda ändarna, skruvade fast krokarna i ena änden och virade sedan repet runt pinnen. Repet fäste jag i bägge ändarna på baksidan av pinnen med häftpistolen. Klart!





De bägge krokarna används förstås till att hänga upp klösbrädan med i burens bakre vägg. Anledningen till att jag satte dit två krokar är förstås att den ska hänga stabilt och inte vippa fram och tillbaka.
Självklart fick Zaga även en drös av nya leksaker i buren på utställningen :-)


Jag gjorde även två små tavlor med information av vem som satt i buren samt rasen som hon tillhör som jag ställde ovanpå buren.


Det behövs inte mycket för att förvandla en neutral bur i vitt & svart till en bur som passar en liten busmaja!

/Anngert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar