lördag 3 december 2016

Ett varmt bad...

...blir ju ännu skönare om man har en skön kudde att luta huvudet mot, eller hur! För något år sedan fick jag en badkarskudde som var jätteskön. Inte en sådan där hård historia som är ganska vanlig utan en mjuk och skön kudde med ett ytterhölje i frotté som man fäste på väggen eller badkarskanten med sugproppar.
Det där frottéfodralet har numer efter ganska flitigt användande milt uttryckt sett sina bästa dagar och jag tyckte att det var dags för en uppfräschning.

Inhandlade en snygg svart frottéhandduk med diskreta svarta stjärnor på, lite svart bomullsband och letade reda på ett par metallringar från kasserade nyckelringar här hemma. Sedan var det bara att sätta igång och sy ett nytt fodral.


Jag sydde som ett vanligt örngott med tygerna omlott på baksidan. Bomullsbanden vek jag dubbla så att de inte skulle vara så breda sam sydde fast dem som öglor på den övre långsidan på fodralet. 


I öglorna av svart bomullsband trädde jag i metallringarna. En i varje ögla. Dessa metallringar använde jag sedan för att fästa kudden i sugpropparna igen. Mycket mer praktiskt att kunna ta den sugpropparna och plocka ur innerkudden och sedan kunna tvätta fodralet i maskin när det börjar bli lite ofräscht.


Sådär, klart! På bilden nedan hänger kudden på en garderob för att jag skulle kunna visa smidigt hur resultatet blev.


 NÄr jag klippte till kuddfodralet ut frottéhandduken så blev det en bit handduk över. Den biten fållade jag bara och vips så hade jag även en snygg gästhandduk till badrummet!


/Anngert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar