söndag 1 april 2012

Påskpynt

Det börjar dra ihop sig till att påskpynta så det är väl lika bra att börja förbereda genom att göra några nya påskägg, eller vad säger ni? Nu brukar jag inte påskpynta så mycket men idag har det blivit tre påskägg gjorda.


Som ni kanske förstår så är det inga stora ägg som jag har gjort utan det är självklart miniatyrägg. I senaste numret av Miniatyrvärlden så fanns det en beskrivning på hur man kunde göra små söta påskägg som man dessutom kan öppna. Självklart var jag tvungen att prova :). Så här ser de ut öppnade:


Stommen i äggen är den fördjupning som tabletterna ligger i på vanliga tablettkartor. Man klipper eller skär försiktigt ut två stycken formar till varje ägg. Efter lite pill och för min del en hel del lim på fingrarna har man sedan ett färdigt litet påskägg!


Jag gjorde två lite större ägg och ett lite mindre. Två av äggen klädde jag med tunn folie från sådana där chokladägg som man kan köpa i affärerna nu innan påsk. De är oftast i någon läcker färg och har något sött mönster och behöver därmed enligt min mening ingen mer dekoration. Även det tredje ägget har jag använt samma typ av folie till men till detta ägget valde jag att använda den silverfärgade ytan utåt och dekorera det med ett tunt guldfärgat band.


"Godiset" i äggen är små pärlor i olika färger. Inget som rekommenderas att äta med andra ord...

/Anngert


2 kommentarer:

  1. Men ååh vilka söta små påskägg! =D

    SvaraRadera
  2. Måste bara få säga, gud va du är duktig! har tittat runt på din blogg en stund nu och du är verkligen hur duktig som hellst. Håller själv på att renoverar ett dockhus just nu, men hade aldrig kunnat tänka mig att man kan bygga så fina möbler själv. Man bli verkligen imponerad :)

    SvaraRadera