onsdag 4 april 2012

Hjärngympa för katt

Prinz är en Maine coon som behöver mycket sysselsättning för att inte hitta på egna leksaker tillhörande kategorin som inte matte uppskattar. Något som han tycker är riktigt kul är olika aktivitetsleksaker. Trots att mina katter alltid har matskålarna framme och fyllda med torrisar så tycker han att det är superkul att meta fram maten ur diverse kluriga saker. Så hemma hos mig kan man hitta diverse konstiga "foderbehållare" lite här och var.
Häromdagen när jag var inne i zoobutiken hittade jag en ny variant som såg ut att kunna fungera till Prinz. Det tråkiga med att ha stora katter är att kattillbehör tyvärr oftast är för små, de är inte anpassade för sju-kilos katter med jättetassar. Så när jag väl hittar något som kan passa så brukar det få följa med hem.

Denna gången var det en grej som ser ut ungefär som ett stort blått ägg som jag köpte. Vet inte om den är ny, men jag har inte sett den förut. "Cat Activity" heter den. På sidorna finns det tre hål för katten att kunna stoppa in tassarna och meta ut innehållet. Hålen är ganska stora och det är inga problem för en stor Maine coon att få in sina tassar där.


Botten inuti "ägget" är lite ojämn med kullar och dalar jämnt fördelade över ytan. I dessa hålrum lägger man godbitarna. Sedan är det bara för den nyfikna katten att pilla ut dem en efter en. Det tog nog inte mer än ett par sekunder innan Prinz hade listat ut hur man gjorde.



Eftersom jag är lite taskig av mig så är det inte kattgodis som jag lägger i utan jag stoppar givetvis i vanligt torrfoder i de olika aktivitetsleksakerna. Det har som resultat att innehållet räcker längre och att kastratmagarna hålls på en rimlig storlek...

/Anngert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar