måndag 26 februari 2024

2x Grand!

Helgen som var tillbringades på Scandinavian Winner Show i Örebro. Ungefär 900 katter var anmälda till vinnarutställningen som hölls i Conventum Arena mitt i centrala Örebro. Vinnarutställningar skiljer sig en hel del från vanliga ordinarie kattutställningar. De är utspridda över två dagar med grundbedömningar och nomineringar på lördagen och sedan är söndagen vigd till finalerna och oavsett om man går vidare eller ej så måste man vara på plats bägge dagarna med sina katter. Dessa utställningar innehåller också mycket mer "pompa & ståt" än vad man hinner med att ha på en vanlig utställning då allt ska hinnas med på en dag.

Jag hade med mig Zaga och Elza till utställningen. De njöt av att bo på hotell med matte och skötte sig exemplariskt på domarborden. Utställningen var assistentburen, vilket innebär att man som ägare lämnar över katten till en domarassistent som sedan visar den för domaren. På ett sätt kul då man som ägare kan sitta ner och i lugn och ro titta på sin katts bedömning men samtidigt lite tråkigt om det är en domare som pratar lite tystare så att man inte hör allt som sägs.

Hur gick det då för mina damer? Jodå, de tog båda sina sista certifikat i sina respektive klasser och tog därmed sina titlar!! Zaga kan numer titulera sig Grand Internationell Premier och Elza kan titulera sig Grand Internationell Champion! Och för de som inte kan så mycket om katter så är detta de näst högsta titlarna i ordinarie klasser som de kan ta som kastrat respektive fertil. Ingen av dem gick vidare dock, men vad gör det?



Cafeterian ligger en trappa upp i arenan. Jag passade på att ta en bild över utställningshallen när jag var uppe och fikade.


En fantastisk rolig helg på alla sätt som innehöll allt från utställningsspänning, vackra katter, härliga vänner att umgås med, god mat, lite shopping och att glädjas med alla de som vann! Passar även på att säga ett stort grattis till mina vänners fina resultat på utställningen, ingen nämnd ingen glömd!

/Anngert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar