söndag 17 juli 2022

Perfekt gå bort-present

Här kommer ett tips på en perfekt gå bort-present! När jag var och hälsade på hos en kompis för ett litet tag sedan bjöd hon på ett fantastiskt gott fröknäcke som hon bakat själv. Receptet var busenkelt så det skulle nog jag också klara av att göra tänkte jag. Först tänkte jag att jag skulle baka och ge bort till några vänner som jag träffade igår och scrappade tillsammans med, men då tipsade min kompis som jag fick receptet av att man kan göra ett litet DIY kit och ge bort istället! Och det passade ju perfekt till några pyssliga vänner! 

Jag köpte några glasburkar i lagom storlek. I glasburkarna varvade jag de torra ingredienserna enligt receptet, med det tätaste längst ner och sedan större & större frön. Överst i en pytteliten plastburk la jag flingsaltet som man ska toppa knäcket med. 


Receptet skrev jag in i datorn och layoutade lite snyggt tillsammans med en bild som min kompis skickat till mig på färdigt knäcke. Skrev sedan ut text & bild på självhäftande fotopapper och klippte ut i lagom storlek.


Dags att packa ihop kitet. Jag hade inga cellofanpåsar hemma utan tog en vanlig genomskinlig 3 liters plastpåse och packade i. I botten la jag en liten pappskiva innan jag satt ner burken i samt en liten söt flaska med olivolja. Det enda kvar att tillsätta sedan är vatten, men det får mottagaren fixa själv!
Vek sedan ner överkanten på plastpåsen så att den stängdes och förseglade genom att klistra fast receptet på påsen. Klart!


Säkert betydligt snyggare att packa i en stor cellofanpåse, men man tager vad man haver och detta funkade alldeles utmärkt...

/Anngert

2 kommentarer: