lördag 30 juli 2022

Lagad

Dålig kvalitet gör ju ingen glad och när jag köper en väska, eller som i detta fallet fått den i present, så tycker i varje fall jag att den ska hålla för att användas mer än två gånger! Det enda jag haft i väskan var typ plånbok och mobiltelefon, så gissa om jag blev både förvånad och irriterad när bägge fästena för väskans axelrem hade gått sönder... Nåväl, tur att jag såg det innan jag tappade väskan. 




Men, jag gillade verkligen väskan, så det kändes extremt tråkigt att kassera den. Efter lite funderande och kikande på väskans konstruktion kom jag fram till att den borde gå att sy om så att den kunde få ett nytt liv. Det var bara yttertyget på väskan som gått sönder och det såg ut som att det enkelt gick att ta bort den och ersätta den med ett nytt. Letade lite i tyglådan och hittade en bit lite grövre tyg som ser ut som slitet läder som skulle räcka och sedan satte jag igång med att sprätta bort den övre kanten och plocka isär väskan i sina olika delar. Det jag sparade var locket, axelremmen och "innerväskan"/fodret. Till detta var planen att sy ett nytt ytterhölje av tyget jag hittat i min tyglåda:


Använde den gamla väskan som "mall" för att få rätt mått på den nya, klippte ut sidor, botten och två mindre remsor att fästa axelremmen med. Började sedan med att sy fast axelremmen på sidostyckena, satte fast två små kardborreband på framstycket för att kunna stänga locket mot och sedan sydde jag ihop sidorna och botten med varandra.



Sedan stoppade jag i fodret/innerväskan i min nya väska, nålade ihop det med locket i den bakre kanten och sydde ihop det. 


Avslutade med att sy fast en snedslå runt kanten för att få en snygg kant på samma sätt som originalväskan var sydd.


Sådär, väskan är lagad och nu kommer den att hålla ett bra tag till!! 


Och det enda som blev kvar att slänga var den trasiga originalväskan...


/Anngert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar