tisdag 28 juli 2020

Minnen

Nu för tiden är det lätt att samla på sig minnen i form av foton. Kamerorna i mobiltelefonerna ger riktigt bra bilder och är alltid nära till hands. Men sen då? Ska bilderna bara ligga där i "cyberspace"? För ärligt talat, hur ofta sätter man sig och tittar på bilderna i mobilen eller datorn? Jag gör i varje fall inte det så ofta och jag tycker också att det är roligt att göra något med alla bilder man tar. Så jag brukar roa mig med att göra fotoböcker. Det blir så mycket roligare att ta fram och titta på bilderna när de är i en fotobok där de bästa, roligaste eller mest stämningsfulla bilderna hamnar i ett sammanhang med lite text till som hjälper minnet att minnas.

Jag tar mycket bilder på mina katter. På deras galna upptåg, speciella egenheter, när de är extra söta eller bara sitter så där fint mitt i ett hav av vitsippor. Många bilder blir det och många har tveksam kvalitet eftersom katter nödvändigtvis inte sitter still och ler tills du är redo med kameran. Att göra en fotobok gör att man måste sätta sig ner och sortera fram de foton som man tycker allra bäst om, de som speglar just den kattens personlighet, speciella egenheter och galna upptåg bäst.

Min ambition har blivit att göra en fotobok om varje katt som jag har. Boken gör jag när katten har kommit upp lite i åren och boken får då bli en liten resa genom kattens liv med start då den flyttat hem till mig fram till nutid. Jag brukar passa på om jag ser att det är bra pris på fotoböcker någonstans då de kostar en slant att göra. Nu lagom till semestern dök det upp 50% rabatt på fotoböcker på en sajt där jag brukar beställa och då tyckte jag att det var läge att passa på att göra en. Den här gången var det Prinz som jag gjorde en bok om. Efter att jag gått igenom tolv års foton hade jag ett par hundra kvar som jag ville ta med och sedan var det bara att börja layouta boken. Efter ett par dagars jobb var en fotobok på 50 sidor fyllda med minnen redo att beställas och idag, ett par veckor senare, kunde jag äntligen hämta ut den på posten!

Så här ser några uppslag i den ut:










Så roligt att ta fram och kika i och bildtexterna ger minnet lite extra "kom ihåg" vad gäller speciella händelser!

/Anngert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar