fredag 31 juli 2020

Gammalt blir som nytt!

Det kanske finns fler än jag som har den där perfekta brickan? Den där brickan som är lagom stor, stabil nog att bära med en hand och lätt & behändig. Men, som allt annat tenderar bruksföremål som används flitigt att bli slitet. Den här brickan hade definitivt sett sina bästa dagar, men jag gillade den och ville inte bara kasta iväg den. Så jag funderade på om man kunde göra något med den så att den gick att använda lite till..

Så här såg den ut innan jag satte tänderna i den. Ganska bedrövlig alltså... Brickan är i lite tjockare plåt och hade en gång i tiden ett härligt rödvitrutigt lackat ytskikt. Men, som ni kan se så hade det milt uttryckt blivit slitet...


Jag började med att gå loss med slippapper på brickan för att slipa bort den blanka ytan och missfärgningarna där lacken släppt. Först ganska grovt papper och sedan ett fint för att få en fin yta att måla på.


Sen gick jag loss med sprayfärg på brickan. Jag hade en flaska med svart matt färg hemma redan, så den fick det bli. Många tunna lager sprayades på tills ytan var "ok". Insåg ganska snabbt att den redan från början lite ojämna, slitna ytan aldrig skulle kunna gå att få perfekt, så jag jobbade på tills jag var nöjd helt enkelt.

Sedan var det dags för dekorationer. Efter att plan A & B hade gått åt skogen och jag hade fått måla om den svarta färgen en gång så fick det bli plan C. En sparad bild från en gammal almanacka passade perfekt på brickan. Så bilden klipptes till lite och sedan limmade jag på den på ena sidan av brickan. För att få en mjuk övergång till det matta svarta så applicerade jag lite svart sprayfärg längs skarven mellan bilden och brickan. Sedan fick allt torka ordentligt. Tyvärr fick jag några små bubblor på den limmade bilden, men brickan är ju inte perfekt så det kan jag leva med. Svårt att ta bort nu utan att förstöra den helt.
När allt hade torkat ordentligt så gick jag på med många, många lager av matt klarlack över hela brickan för att få en, förhoppningsvis hållbar yta. Är mer än nöjd med slutresultatet och nu kan jag fortsätta att använda brickan ett tag till :-)


/Anngert

1 kommentar: