söndag 19 juli 2020

En trädgårdsbänk i skala 1:1

Jag ville ha en bänk ute i rastgården som dels katterna kunde sitta och spana på, som jag tyckte var snygg och som även självklart fungerar för oss människor att sitta på. Jag hade sett lite bilder på nätet på en typ av bänk som jag tyckte såg väldigt snygg ut och som det inte såg så svårt ut att göra något liknande själv i precis den storleken och färgställningen som jag ville ha. Alltså, bestämde jag mig för att bygga en egen trädgårdsbänk. Måste säga att jag blev mycket nöjd med resultatet och den passar perfekt in där jag ville att den skulle stå!


Så, hur gjorde jag? Självklart börjar allt med en skiss av min tanke, lite måttsättning och lite surfande på lämplig bygghandels hemsida för att komma fram till vad för material som jag skulle ha samt hur mycket av varje. Nästa steg en tur till bygghandeln och shopping av det jag behöver.


Sen är det bara att börja mäta och såga. För även om materialet är grovt tillsågat i lämpliga längder på brädgården för att få in det i bilen så måste ju alla delar kapas till rätt längder enligt ritningen hemma. Jag ställde upp de tillsågade bitarna så som de skulle monteras sedan vartefter jag sågade, då kunde jag se hur bänken sakta men säkert växte fram. Nästa steg var att limma ihop delarna till sidorna två och två och därefter borra hål för gängstaven som jag tänkte fixera sittbrädorna med i bensidorna.


Nästa steg var att limma ihop benen så att alla delarna där satt ihop. För att få allt att stämma med hålen så limmade jag sidorna en åt gången och använde gängstaven som "styrpinne" rakt igenom hålen.


När allt var limmat skruvade jag ihop hela bänken och kapade gängstaven i rätt längd. Detta för att få allt att sitta ihop ordentligt så som det skulle bli. Sedan kunde jag gå på ordentligt med slipmaskinen och få alla sidor mjuka och jämna samt slipa ner vassa kanter som stack upp.



Sådär, dags att montera isär allt och måla. Nu gällde det att hålla koll på var alla delarna satt så att slutmonteringen blev perfekt sen. Jag valde att måla benen i vitt och lasera själva sitsbrädorna i en nyans som kallas järnvitriol. Först ett lager grundolja och sedan två lager färg.


Äntligen klart för slutmontering! Trots att jag hade haft bra med spel mellan brädorna innan målning så var det riktigt kärvt att slutmontera efter målning och det krävdes en hel del våld för att få ihop det...


Men till slut så var den klar och kunde transporteras hem till där den skulle stå. Kan meddela att den väger några kilo så det är ingen bänk som man enkelt tar under armen och bär iväg med...




Jag är så nöjd med min trädgårdsbänk och det var inte supersvårt att göra den. Nu väntar vi bara på att gräset ska växa till sig under...

Skickar ett litet tack till pappa som ryckte in och hjälpte mig på bygghandeln och när det behövdes mer än ett par händer för att få ihop det!

/Anngert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar