onsdag 9 oktober 2019

Kattlift...?

På nätet såg jag för ett tag sedan en virkad helt bedårande babylift. Nu har jag ju inga barn, men jag tänkte att en sådan skulle ju vara supersöt som kattbädd. Satte igång att leta efter om jag kunde hitta något mönster på den, men där gick jag bet. Hittade delar av mönster, men inte hela och inte på den svåra delen: suffletten. Så det blev att prova sig fram på fri hand. Första försöket blev inte alls bra. Andra blev bättre men den blev alldeles för stor och suffletten fick jag inte till så att jag blev nöjd. Alltså repade jag upp allt igen och gjorde ett tredje försök. Man brukar ju säga "tredje gången gillt" och det stämde även för mig i detta fallet, för nu blev den i lagom storlek och jag blev även hyfsat nöjd med suffletten.


Jag har virkat i ett garn som heter "Ribbon", samma typ av garn som jag använt till de runda små bäddarna som jag gjort. Själva liggdelen har jag även virkat på samma sätt som de runda så att de får lite struktur och ser ut lite som en korg. Själva suffletten har jag virkat det vita i vanliga fastmaskor och det gråa på samma sätt som liggdelen. Anledningen till att jag valde att virka det vita i vanliga fasta maskor var att det kändes lättast att maska av på ett snyggt sätt då. I mitten av suffletten har jag hängt dit en liten nalle som dekoration.
De jag såg på nätet verkade suffletterna bli riktigt stabila "av sig själva". Jag tyckte inte att min blev det utan har stärkt min med stärksprej. Gissar att de har använt ännu grövre garn på de jag såg, vilket ju funkar bra om man virkar en större babylift som ska passa till ett barn. Men min är gjord för att passa en liten katt, så jag får väl definiera det som en "kattlift" :-)

För att liten på fyra tassar ska kunna sova gott har jag sytt en liten kudde i ett matchande tyg och lagt i. Då denna kudden är avlång valde jag att sätta dit två svarta nitar i den. Har även kompletterat med en liten kudde och en nalle.

Tror bestämt att den fått godkänt i betyg. Nallen som hänger i suffletten lär dock inte överleva någon längre tid...


/Anngert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar