söndag 3 januari 2016

Burskynkessömnad

I mellandagarna kom det en liten beställning på ett burskynke. Kul, var ett tag sedan jag sydde det nu :-)! Det skulle helst vara i turkost och vitt, men jag fick lite fria händer att välja beroende på vad för tyg jag hittade i tygbutiken. Så igår blev det en shoppingtur. Massor av härliga tyger inhandlades. Inte bara till burskynket utan till lite annat också, men det kommer när jag hunnit sy det... ;-)

Färgerna på burskynket blev ett härligt turkosblått tyg i kombination med gräddvitt/creme. Anledningen till att det inte blev kritvitt var ganska enkel: antalet meter kvar på tygrullen i butiken hade inte räckt till ett burskynke... Samtidigt så tror jag att gräddvitt nog blev bättre då det inte blir lika hård brytning mellan färgerna.

Idag stod det således sömnad på schemat. Trots ivrigt påhejande av en illvrålande röd katt utanför den stängda dörren till syrummet så blev ett burskynke tillslut klart. Det är ju så lätt att koncentrera sig när han hela tiden uttrycker sitt missnöje över att matte inte bär runt på honom. Att ha honom i samma rum som jag syr är nämligen helt uteslutet. Skulle ta en hel evighet att bli klar med den stjälpredan i närheten...
Att fota burskynket och få färgerna snyggt återgivna visade sig vara "mission impossible". Med blixt blev det turkosa blått och utan går det för mycket åt grönt samt blir suddigt. Så idag ber jag om ursäkt för kassa bilder och bjuder på ett par med blixt och ett par utan.





Botten är lite rutig på ena sida och helt i turkost på den andra. Bara att välja vilket man vill ha upp. I vanlig ordning så har jag sytt gardinerna i dubbelt tyg så att de är lika snygga på bägge sidorna och upphängningen är enligt önskemål från beställaren knytband.
Nu hoppas jag bara att den som beställt blir nöjd :-)!

/Anngert

1 kommentar: