torsdag 3 december 2015

Vinkällaren... (Del 4)

Äntligen är den klar! Efter mycket funderande fram och tillbaka kom jag fram till att det fick bli till att beställa vinflaskor i miniatyr. Min första tanke var annars att jag skulle gjort dem själv men avsaknad av material till själva flaskorna och givetvis en önskan om att få det klart gjorde att jag bestämde mig för att beställa flaskor istället. För ungefär en vecka sedan damp de ner i brevlådan och sedan var det bara att sätta igång och montera min vinkällare.

Flaskorna sorterades så att samma sort hamnade på samma hylla innan jag limmade ihop allt. Många flaskor blev det och egentligen så hade jag nog kunnat beställa ännu fler...


I hyllan över fåtöljen står vinkaraffen redo och bredvid ligger korkskruven. För den som inte vill ha vin så ligger även ett par öl på övre hyllan bredvid en av de nyinkomna vinerna, för husets herre har visst inte hunnit packa upp allt än utan bara ställt in lådorna!


Sedan är det bara att sätta sig till rätta i fåtöljen, tända ljusen i kandelabern, ta en bit choklad och njuta av en god bok. Tja, om man är i skala 1:12 alltså...


Runt tittskåpet på utsidan har jag satt en trälist som jag har betsat i samma nyans som golvet. Mellan listerna och tittskåpet sitter det en plexiglas-skiva. På ena sidan är listen bara fäst med "häftmassa". Först tänkte jag att jag skulle limma alla lister men kom fram till att lämna en som jag kunde ta bort och sätta dit igen. Detta ifall att jag får för mig att komplettera med något framöver... ;-)

/Anngert

1 kommentar:

  1. Så fint!
    Tänkt om man kunde bli inbjuden i miniatyrvärlden och få sitta och njuta av ett glas vin. ��

    SvaraRadera