söndag 15 februari 2015

Uppdaterat Lakritz burskynke

Snart är det dags för utställning igen vilket ska bli så roligt. Har länge tänkt att jag skulle fixa till Lakritz burskynke en aning och idag hade jag tid att roa mig med det.

Det som blir nytt är taket och sidogardinen fram. Taket har jag sytt delvis i svart fuskläder och delvis i nät. Den främre delen och kanten som hänger ner är i läder och den bakre halvan av taket är i nät. Anledningen till att jag valde att sy den bakre delen i nät är att jag ville att det ska komma in lite mer ljus i buren därigenom samt att det även släpper igenom luft ifall det är varmt i lokalen. Sidogardinen är gjord i svart bomullstyg med vita stjärnor på och omtaget är i samma läder som taket. På bilden nedan så ser taket väldigt långt ut och ja, det är längre än själva buren. Anledningen till det är att det ska få hänga ner lite bakom också för att ligga på plats bättre på burtaket tänkte jag


Underlägget i buren kommer att vara samma som jag haft tidigare och gardinerna kommer också att vara samma. Men, gardinerna har jag piffat till lite för att de ska bli enklare att hänga upp. Förr har jag alltid kört med gardinspiraler, vilket ofta är lite småpilligt samtidigt som de är ganska hårda att spänna ut ordentligt. Fick se ett annat sätt att hänga upp burskynken med hjälp av resårband och krokar och givetvis måste jag ju testa. Hittade krokar och fick hjälp att inhandla dem samt investerade i ganska kraftigt och rejält resårband.
Första tanken var att sy fast resårbandet i varje ända men när jag började jobba insåg jag att krokarna inte gick igenom mina öljetter så det behövs inte sys :-).
Resårbanden är klippta så pass långa att de i utsträckt tillstånd är lika långa som burens sidor är, dvs 75 och 60 cm plus lite sömnsmån. Sedan trädde jag fast en krok i ena änden och sydde fast den. Trädde i resårbandet via öljetten genom kanalen och ut i andra öljetten. Där satte jag fast en ny krok och sydde fast den i resåren. Gjorde lika dant på alla tre sidorna. När resåren nu löper i kanalerna i outspänt läge är alltså gardinen ganska rynkig. Men när jag kommer till utställningen så är det bara att haka i krokarna i varje hörn och sedan är det klart :-)!


Kommer bild på hur det ser ut upphängt efter utställningen...

/Anngert

2 kommentarer:

  1. Åh precis så här vill jag göra!! Vad heter krokarna? Visst är det väl fjäderhäktor? Vart köpte du dem? Har aldrig hittat så stora som behövs. Och vad är det för nät du har i taket? Så smart! :)

    SvaraRadera