fredag 6 februari 2015

Lekt med färg och pensel

Jag har ett tag haft en liten förvaringskista stående i mitt sovrum. Den har två funktioner, dels förvaring men också sovplats till katterna. Enda "problemet" med den är att den var vit med obehandlade furulister runt om. Alla andra möbler i mitt sovrum går i antikbetsat trä samt stenfejkmålade svarta bänkskivor så den kändes inte riktigt som att den passade in helt.


Sagt och gjort, fram med bets, färg, lack och pensel. Bara att sätta igång. Listerna betsades i antikbets och de vita skivorna grundmålades svarta. På den svarta färgen har jag sedan stänkt med vitt och koppar för att få lite liv i ytan och efterlikna en annan skiva som jag har i sovrummet. Till sist har de svarta ytorna lackats med högblank lack och de betsade ytorna med vanlig halvmatt lack.


Blev genast mycket bättre och passar perfekt in i mitt sovrum! Och ja, jag är medveten om att jag missat lite med den svarta färgen upp på det betsade på några ställen. Tyvärr noterade jag inte dessa små fadäser förrän jag börjat lacka och då bestämde jag mig för att strunta i dem. Tror inte att de kommer synas så väl när kattbädden läggs på på locket och det som är på långsidan vänder jag mot väggen :-).


På bilden ovan är den placerad där den ska stå i mitt sovrum och kattbädden är på plats. Blev mycket bättre än med den vita som stod där och lyste...

/Anngert

1 kommentar:

  1. Så snyggt. Liknar en stjärnhimmel.
    Höll på lite med dekormålning en period och gjorde en bordsskiva i Lapiz Lazuli och marmorerade en byrå...

    SvaraRadera