onsdag 13 juli 2011

Renoverat & byggt nytt

Dagen har ägnats åt lite renoveringsarbete. På den innätade balkongen har katterna förutom hyllan som löper längs hela balkongen även haft en lite högre hylla/pelare att sitta och spana ifrån. Den har varit populär vilket har resulterat i att den har blivit lite sliten. När jag byggde den för några år sedan så fäste jag bara pelaren i bottenplattan med små vinkeljärn vilket blir lite vingligt till slut.

Med erfarenheten från hur jag byggde den stora klösställningen så kom jag fram till att jag skulle göra likadant med denna pelaren för att få en stabil infästning. Och när jag ändå höll på så gjorde jag en pelare till och ställde i andra ändan av balkongen så de fick två utkikspunkter.

Efter ett besök på brädgården för att inhandla reglar så satte jag igång. Jag började med att skruva isär den gamla pelaren och sprätta bort den gamla mattan som satt på den. Istället för rep hade & har jag valt att klä in dessa rör med en gammal bit heltäckningsmatta med kort, krullig, klösvänlig lugg på.

Rören, som bildar själva pelarna är ett rör från en mattrulle och ett vanligt gjutrör. Mattrullen är ca 115 cm hög och gjutröret är 120 cm högt. Jag  sågade till tre stycken 45x45 reglar till varje rör och dessa ska vara lika långa som röret. Därefter skruvade jag fast reglarna inuti varje rör så att det ser ut som på bilden nedan.


Rören har jag sedan klätt in med heltäckningsmatta som jag fäst med hjälp av häftpistol i röret. När detta är gjort hade jag två rör som såg ut som bilden nedan till höger.


Till botten och liggplatta använda jag restbitar av spånplatta som fanna liggande här hemma. Jag sågade till bottenplattorna så att de blev knappt 50x50 cm. Bottenplattorna klädde jag sedan med samma heltäckningsmatta som jag klätt rören med. Jag vek in den runt kanterna och häftade fast den underifrån.


 Därefter lade jag dem på plats på pelarna och skruvade fast dem underifrån rakt in i reglarna inuti röret med ganska långa skruvar.


Liggplattan på ovansidan vill man ju inte se några skruvskallar på när man är klar så den skruvade jag fast på samma sätt som bottenplattan fast utan att klä in den först.


När plattan satt fast vände jag den upp och ner på en bit heltäckningsmatta och klädde in även dessa plattor med matta.


Var lite pyssel och tog en liten stund att göra men sedan stod de där. En i varje hörn av balkongen!


Nu återstår bara att se vad de fyrbenta tycker om dem...

/Anngert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar