söndag 9 januari 2011

Necessärer

Snart är det tilbaka till vardagen igen efter alla helger. Slut med sovmornar för morgontrötta mig :-).
Har avslutat ledigheten med att sy lite grann. Och självklart ska jag dela med mig av vad jag har åstadkommit.
Det blev lite jeanstyg över när jag sydde kattsoffan i slutet av förra året. Detta tyg räckte precis till att sy en liten necessär. Necessären är ungefär 28 cm lång, 15 cm hög och 4 cm djup. Precis lagom för att förvara t.ex kattens kammar & borstar i. Insidan är gjord av vaxduk. Det är den typen av vaxduk som nästan känns som vanlig duk, men är lätt att torka av om man skulle spilla på den. Jag använde ett beiget kantband och fräcka jeansknappar för att stänga necessären.


När jag ändå höll på så svängde jag ihop en till. Denna blev svart med ett kattmönstrat tyg till locket. Storleken är den samma och det är samma typ av vaxduk på insidan. På denna valde jag en dold knäppning med hakar & hyskor.


Till sist fick jag en idé om att testa att göra en rund necessär. Efter lite blod (stack mig ett antal gånger på knappnålarna...), svett & frustration så hade jag fått till något som såg ut ungefär som jag tänkt mig. Till nästa gång, om det blir några fler, så har jag ganska många idéer om hur jag ska göra annorlunda...

Fick en fråga bland kommentarerna om kattbäddarna som jag syr är till salu. Svaret är att en del är det och andra inte :-). Om det inte står uttryckligt att det är en beställning, present eller till mig själv så är de till salu. Om någon av er som läser här är intresserad av någon av kattbäddarna så skicka ett mail till mig för mera info! Jag kan även sy upp efter önskemål. Min mailadress hittar ni i min profil.

I samma kommentar frågades det även om bilder på hur man bygger kattgård. Tyvärr kan jag inte hjälpa till på den punkten för någon sådan har jag aldrig byggt. Har bara nätat in en balkong, vilket inte är riktigt samma sak. Men, om man vill ha tips på att bygga kattgård så kan ni kika in på min katt Kompiz uppfödares hemsida, där finns bilder på en riktigt snygg rastgård: http://www.tawallis.se/Rastgarden/Rasten.htm

/Anngert

1 kommentar: