onsdag 16 februari 2022

Lite färg gör stor skillnad...

Där jag bor har jag lyxen att ha två badrum, ett med badkar i och ett med dusch. Jag brukar lite skämtsamt säga att jag har ett badrum och katterna ett eftersom två av tre kattlådor står i det stora badrummet med badkaret i. Förvaring är det däremot inte så gott om utan när jag flyttade in införskaffade jag några lösa skåp till badrummet för att få lite mer av den varan. När jag köpte dem var de trärena. Efter några år blev de vita. En färg som de fått ha i ganska många år. Men, med tiden har nederkanten fått lite väl mycket stötar av dammsugaren och färgen började se lite sliten ut. Så när jag väl fått upp farten med att måla om mina målade möbler så gick jag även lös på badrumsskåpen. Så här såg det ut innan, mest vitt, svart och lite grått med lite tråkiga träknoppar på dörrarna...


Då detta är ett badrum som det inte slabbas med så mycket vatten i dagligen tog jag mig friheten att välja en en färg som kanske inte är helt anpassad till våtutrymme. Jag valde en helmatt färg i antikgrått. Men innan jag kunde gå loss med färg och roller på skåpen fick jag såklart slipa av den blanka ytan från den gamla färgen och tvätta dem med målartvätt...

När allt var målat, fick måla fyra lager för att det skulle täcka bra, satte jag dit nya fina knoppar i metall. Passade även på att byta ut textilierna i badrummet samt bytte sits på toastolen. Kändes som att det blev ett helt nytt badrum!! Tänk vilken skillnad lite färg kan göra även om det mest handlar om grått :-).



Passade även på att ge kattlådehuset en uppfräschning. Även den fick bli grå på utsidan, men här valde jag att måla vitt i en halvblank nyans runt fönstret och dörren in. Insidan fick vara kvar i samma vita som det redan var målat i för där behöver jag kunna torka av ordentligt om det skulle skvättas sand och annat när de gräver runt...


Nu får vi se hur många år det här håller. Skulle jag vilja göra det mer vattentåligt så kan jag alltid lägga på ett extra lager matt lack på alla ytor. Men, just nu får det vara som det är.

/Anngert


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar