söndag 7 november 2021

Modifierad kattbädd...

När kattbädden man ställt på en av fönsterbrädorna ser ut som på bilden nedan efter ett par veckor så får man som matte rycka ut och fixa till det lite. Katterna å sin sida tycker ju förstås att det är självklart att man måste kunna ligga med framtassarna utanför bädden och för att lösa det problemet så tryckte man helt enkelt bara ner kanten på den...


Men, eftersom matte inte tyckte att det såg så snyggt ut så var det ju bara att ta fram sax, nytt tyg och lite fantasi för att lösa problemet. Bädden är sydd av mig från början, så jag visste precis vad som fanns i den. Kanten på bädden är av skumgummi/skumplast så det var bara att klippa upp tyget och ta bort den. Det syntes tydligt var den varit nedtryckt, så där klippte jag helt enkelt bort en liten bit för att göra det möjligt att hänga med tassarna utanför.


Stommen på bädden återanvände jag alltså, även stoppningen i den lösa kudden. Däremot fick det bli helt nytt tyg till bädden. Det gamla hade börjat se lite luddigt ut och dessutom var det enklaste sättet att få loss skumgummikanten att klippa sönder det. Efter lite klippande, nålande, sömnad och hinder i arbetet av någon som prompt skulle tvätta baktassarna sittande i den halvfärdiga bädden (tur han inte stack sig på någon av nålarna!) så var äntligen den nya bädden färdig.


Utsidan fick bli i ett lite grövre svart möbeltyg med vita stjärnor på som jag hade kvar efter att ha sytt nya dynor till utemöblerna i somras. Insidan blev den här gången svart microfleece då det var den färg på pläd som jag hittade som passade bäst hemma hos mig. Kudden i mitten fick en patentknapp avsedd för jeans i mitten istället för de svarta som satt på den gamla bädden. Självklart är kudden vändbar med de olika tygerna på var sin sida.



Jag hann knappt ta bilder på bädden innan den skulle provliggas, så jag tror nog att den har fått godkänt. Enligt Prinz är den perfekt nu för att hänga med tassarna utanför i.

/Anngert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar