söndag 28 november 2021

En lysande boll

Idag är det första advent och det pyntas med ljus och dekorationer både inne och ute. På min ytterdörr hänger samma julhjärta som jag pysslade ihop förra året, men lite längre ut utanför min ytterdörr har det tillkommit en ny liten dekoration, nämligen en liten lysande boll...


Hade tänkt att göra en redan förra året, men hann inte med det, så den här idéen har legat till sig ett tag. Till bollen har jag använt ett tunt metallband, lite skruv & mutter, en grön fejkgrangirlang samt en ljusslinga för utomhusbruk.


Jag måttade upp en cirkel så stor som jag ville ha den med metallbandet och klippte till tre lika långa bitar. Dessa skruvade jag sedan först ihop till cirklar och sedan satte jag ihop dem med varandra så att jag fick en stomme till en boll.


Sedan lindade jag de gröna grangirlangen runt stagen i stommen och fäste den med lite grön ståltråd så att den inte ska lossna.


Nästa steg var att linda dit ljusslingan. För att se hur det såg ut med den tänd så valde jag att slå på den innan jag började montera den. Så mycket lättare att se ljuspunkterna då! Ljusslingan är en batteridriven ljusslinga med timer för utomhusbruk och batterihållaren ligger inne i bollen.


Sedan var det bara att fästa en kort bit kedja i bollen i ett av stommens "kryss" och gå ut och hänga upp den. Jag har hängt den i samma krok som jag brukar ha en ampel i under sommaren och nu lyser det fint utanför min entré när mörkret sänker sig...


Lagom till första advent föll också vinterns första snö, så det blev verkligen adventskänsla ute och snöskyffeln fick jobba lite...

/Anngert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar