lördag 27 november 2021

Lite busig får man vara...

Jag och några vänner brukar träffas ett par gånger om året och scrappa tillsammans. Brukar bli en gång på sommaren och en gång strax innan jul. En härlig helg med pyssel, god mat & dryck, härligt sällskap och många goda skratt. När vi träffas så brukar vi ofta ha med oss varsin liten "goodie bag" till varandra. Inget avancerat, bara något litet.

Förra året fick jag, efter att ha sett en söt scrappad adventskalender på nätet, en idé om hur jag skulle kunna busa till det lite till "julkorts-scrappen". Tyvärr fick vi ställa in förra årets träff pga pandemin, men jag hann att göra en kalender (http://brimco.blogspot.com/2020/10/24-sma-lador.html) och den har sedan legat här hemma och väntat på rätt tillfälle för användning. I år kommer den tillsammans med tre nygjorda kalendrar till användning. Idag träffades vi för att ha en härligt kreativ helg tillsammans och min lilla goodie bag blev i år lite sådär lagom retsam. Eller vad sägs om en goodie bag med något man inte får börja öppna förrän 1 december...?! För det är ju så med adventskalendrar, första luckan öppnas den 1 december, vilket inte är förrän på onsdag...

De tre nygjorda adventskalendrarna är inte lika avancerade som den jag gjorde förra året, det hade jag inte hunnit. Dessa har alla en bas av små tändsticksaskar som jag byggt ihop i olika konstellationer och sedan dekorerat vintrigt och juligt.

Den första går i blåa toner och fick formen av en liten byrå. Botten och toppen är en lite kraftigare pappskiva som jag klätt med cardstock för att få den riktigt stabil. Knopparna på lådorna är lite bulliga brads som jag stuckit in i asken. I botten har jag satt fyra små lite större halvpärlor som fötter. 





Kalender nummer två blev en lite mer kubformad historia och den fick gå i gröna toner. Botten och toppen är gjord på samma sätt som till den lilla byrån ovan. På denna gjorde jag lådhandtagen av små hjärtanformade brads där jag böjde ut spetsen liten för att man ska ha något att ta i.




På den tredje adventskalendern bestämde jag mig för att flörta lite med den del av landet där vi skulle träffas. Vi träffas nere i södra Sverige så formen på den tredje kalendern fick bli en liten "Turning torso" i röda nyanser. Insåg snabbt att nackdelen med att göra den formen var att jag fick klä in alla askarna i cardstock... Tog sin lilla tid... I övrigt så är det samma uppbyggnad på denna som de andra.



Siffrorna på lådorna har jag fått skriva för hand. Svårt att hitta några så små att klistra på eller stansa ut.

Nu hoppas jag att mottagarna av mina små goodie bags gillar mitt lilla bus och har tålamod att vänta till den 1 december med att öppna...

/Anngert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar