lördag 7 augusti 2021

Mjukt för rumpan

På min altan har jag en jätteskön korgstol. Enda minuset är att den har saknat dyna. Sedan jag köpte den har jag istället haft en filt i stolen och suttit på för att få det lite mjukt om rumpan. Men, nu hade mina dynor på de vanliga stolarna gett upp och det var dags att förnya dem, så då passade jag på att sy en dyna till korgstolen också.

Stolarna före...


Mätte upp hur stora dynorna skulle vara och sedan var det avgång mot tygaffären. Köpte ett härligt lite grövre tyg i svart med vita stjärnor på samt en lite grövre snodd som jag tänkte ha till knytband samt även sy in för att få en kant runt dynan till korgstolen. Som dyna använde jag 3 cm tjock skumplast som jag klippte till i rätt storlek.

Till de vanliga stolarna sydde jag bara enkla sittdynor med knytband i hörnen. Storleken på dessa dynor blev 40x40 cm för att passa bra på stolarna.


Till dynan som skulle vara i korgstolen valde jag att lägga två lager skumplast på varandra för att få en riktigt mjuk och skön dyna som då blev 6 cm tjock. För att få en snygg kant på den klippte jag till sidostycken samt gjorde även en kanal runt överkanten där jag sydde in snodd för att få en snygg avslutning.




Sådär, passar perfekt! Så nu kommer det vara mjukt och skönt att parkera rumpan både i korgstolen och på de vanliga stolarna! Frågan är väl bara om jag eller de på fyra ben hinner dit först...


/Anngert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar