fredag 6 augusti 2021

För kattvård...

En kompis till mig har köpt ett "skötbord" som hon tänkt att använda till sina katter när det är pälsvård osv. Dock så saknades det en dyna till detta och hon undrade om jag kunde tänka mig att hjälpa henne med detta. Självklart fixar jag det! Så, jag fick måtten samt ett önskemål om att det gärna fick vara något "kattigt" tyg. Vidare ville hon att det skulle vara avtagbart och vara möjligt att tvätta det.

När jag var i tygaffären sprang jag på ett klockrent tyg. Ett lite grövre tyg, typ möbeltygsaktigt med fantastiskt söta katter på som mönster. Det fick det bli! Hållbart, slitstarkt och tvättbart. Med hem följde också en rulle skumplast 3 cm tjock. Dagen efter kom jag även på att jag behövde en dragkedja, så det blev ett besök i en annan tygbutik för att fixa det. Sen var det dags att börja sy.

Jag klippte till en lagom stor dyna i skumplasten och klippte sedan till tyget så att det passade till dynan. Sydde ett väldigt enkelt överdrag som stängs med dragkedjan mitt på baksidan på dynan.





Det blev ju en liten bit tyg över när jag klippt till det jag behövde till dynan. Funderade lite på vad jag skulle göra med den och kom att tänka på att barn ofta har någon mobil att titta på eller leksak att plocka med på skötbord. Självklart ska katterna också ha det när det är dags för kattvård! Fram med mallen jag har när jag klipper till kattmyntaråttor och vips så hade tygbiten som var över förvandlats till en välstinkande rejäl kattmyntaråtta i samma tyg som dynan!


Hoppas att både min kompis och hennes fyrbenta vänner blir nöjda med arrangemanget!

/Anngert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar