torsdag 19 augusti 2021

Ett trött gammalt bord

Ute i trädgården har jag ett litet runt bord stående och använder det oftast till att ställa blommor på. Bordet har en gång i tiden hört ihop med ett par stolar med sitsar i någon form av fejkad rotting. Stolarna gick sönder för många år sedan och sedan dess har bordet fått leva vidare själv som blombord. Tidens tand har gjort att bordet som är i metall med glasskiva har blivit ganska slitet och på metallbenen har det börjat titta fram lite rostiga fläckar. Det hade helt klart sett sina bästa dagar...

Så vad gör man? Slänger och köper nytt? Näe, det är väl dumt när man kan fixa till det så att det håller några säsonger till och dessutom blir ett helt unikt bord som ingen annan har!

Ute i mina föräldrars stuga hittade jag några lite tunnare brädor som skulle kunna fungera perfekt till bordsskiva och hemma i ett av mina "hobbyskåp" stod färgburken med lasyr kvar sedan jag byggde bänken förra sommaren. En tur till färgaffären och några burkar sprayfärg inhandlades. Dels en som man sprayar på rosten och dels några burkar med vit matt färg. Inhandlade även ett lim för att kunna limma trä mot glas & metall. Sedan hem och sätta igång!

Började med att skura rent bordet med målartvätt och låta det torka ordentligt. Sedan grundade jag med rostskydd där det behövdes innan jag gick loss med många tunna lager vit sprayfärg på underredet. När färgen var torr var det dags att hugga tag i bordsskivan. Jag sågade till brädorna i lagom längd och limmade fast dem på den befintliga glasskivan. När limmet härdat sågade jag runt bordet för att få en rund bordsskiva, jag lät den nya skivan gå ungefär en centimeter utanför kanten på bordet. Ville att den fina flätade kanten fortfarande skulle synas och vara en naturlig kant på bordet. När skivan var sågad så den var hyfsat rund gick jag loss på den med en slipmaskin och slipade översidan slät och fin och jämnade även till kanten runt så att den blev slät. Några lager med lasyr i nyansen "järnvitriol" på bordsskivan och sedan avslutade jag med att spraya underredet en sista gång med matt vit färg. Klart! Och jag är så nöjd med resultatet! 


Ett bord som garanterat ingen annan har och som nu kommer att hålla i några säsonger till med en fin blomma eller ljuslykta på!

/Anngert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar