lördag 9 januari 2021

Tandborstfodral

Att sköta om sina tänder är inte bara viktigt för oss människor. Det gäller även våra katter. Mina tre äldsta katter lyckades jag tyvärr aldrig att lära att få borsta tänderna på. De var redan några år gamla när det började rekommenderas att göra det och då var det antagligen lite försent för att få till en bra rutin på det. Men, nu med Zaga så började vi öva direkt när jag fick hämta hem henne och på henne är det numer lätt att borsta de små gaddarna. Efter ett litet uppehåll med tandborsten (då vi bara kört med att gnugga tänderna med ett specialmedel pga lätt irriterat tandkött efter att hon bytt till permanenta tänder) är vi nu tillbaka på tandborste igen. Självklart behöver Zaga då något att förvara sin tandborste och sin tandkräm (som är en specialtandkräm för katt) i! Så idag har jag sytt ett litet tandborstfodral till hennes grejer :-).



Utsidan består av två olika tyger. En bit av det tyg som blev över när jag sydde paradhandduken här om dagen och en liten bit av det röda tyget med hjärtan på. Insidan av fodralet är gjort i vaxat tyg som är lätt att torka av ifall det skulle bli något kladd. Längden på fodralet gjorde jag utifrån längden på hennes tandborste och bredden så pass stor att det enkelt gick att få i både tandborste och tandkrämstub.


Det kattmönstrade tyget fick bli själva fodralet och det hjärtmönstrade använde jag till locket. När jag klippt till alla delarna och sytt ihop locket med bakstycket så pressade jag på visibline på baksidan på tyget för att få det lite stabilare.


Sen var det bara att börja sy. Jag sydde en liten rem av det hjärtmönstrade tyget som fick bli "knapphål" för att stänga locket och på framstycket av fodralet fäste jag en patentknapp att fästa bandet i när man stänger. Fram- och bakstycke sydde jag sedan ihop med hjälp av en snedslå.


Fodralet är sytt på frihand utifrån en bild som jag sett på nätet. Enklare att sy än jag trodde och jag blev riktigt nöjd med resultatet!

/Anngert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar