söndag 3 januari 2021

Byggstart! (Dockskåpet, del 1)

Ända sedan jag började med miniatyrhobbyn och bygga tittskåp så har min dröm varit att bygga ett helt dockskåp. Ett helt litet hus med allt från källare till vind. Efter lite skisser så visade det sig att det där huset inte skulle bli så litet i slutändan, snarare en smärre herrgård i fem våningar och massor av olika rum... 

Arbetet med mitt dockskåp har egentligen pågått ända sedan jag började med miniatyrhobbyn, men fokus har varit att samla småsaker och tillverka möbler osv till de olika rummen. Allt material har sedan förvarats i varsin kartong, en för varje rum, i väntan på själva huset. 
Från början skissade jag upp och tänkte bygga huset i ett stycke. När jag sedan började fundera lite mer praktiskt på byggnationen och hur man ska kunna hantera det när det blir klart så kunde jag snabbt konstatera att det skulle bli ett väldigt opraktiskt bygge. Så nu när jag tänkte dra igång själva husbygget började jag att göra om ritningarna för att kunna bygga huset i moduler med en våning åt gången. Självklart börjar vi med källarplan och efter ett par dagars byggande så har vi kommit en liten bit på väg...


Jag kommer att bygga mitt hus i 4 & 6 mm tjock plywood. Golv, tak & bakstycke kommer att vara i 4 mm tjocklek och övriga väggar i 6 mm. Efter lite funderande så bestämde jag mig för att satsa på att köpa dörrar och fönster färdiga från en miniatyrbutik, att försöka göra dem själv och få alla exakt likadana osv skulle bli för knepigt. Så efter lite skisser och ritningar så bar det av ner till källaren för lite sågning...


Mitt dockskåp kommer att bli 100 cm brett och 30 cm djupt. Takhöjden på varje våningsplan kommer att vara knappt 25 cm. När alla delarna var tillsågade märkte jag ut var fönster och dörrar ska vara och sågade ut öppningar för dem. Sedan var det bara att börja montera. Jag har valt att både limma och spika fast väggar/golv/tak i varandra för att få ett stabil bygge.


Fönstren i källaren är låga och enkla. Samtliga fönster på huset kommer att vara vita, så bara att börja måla.



Medans färgen på fönstren torkade började jag att göra fasaden på ena gaveln. Eftersom detta är källarplan så ville jag här ha en fasad som ser ut som stora stenblock. Jag klippte ut stenblocken i papp som jag sparat från baksidan av utskrivna kollegieblock. Dessa limmade jag sedan på gaveln med trälim och när limmet torkat var det bara att börja bearbeta ytan med granitgrå matt färg, spackel i fogarna och svart & vit vattenfärg som jag duttat på ytan med en svamp. När jag var böjd med ytan avslutade jag med ett lager matt lack.



Fönstret ligger bara på väggen provisoriskt på bilden ovan. Det monterades inte förrän allt var torrt och jag hade hunnit fixa ytskiktet på insidan av väggen också. Innerväggarna i källaren kommer att vara putsade i vitt. Jag har valt en matt vit färg som jag blandat ut med fint strukturmedel och sedan duttat på väggarna. 


Nedan har fönstret kommit på plats och limmats fast. Helt vitt på utsidan, men på insidan har jag valt att betsa fodret på fönstret i samma bruna färg som jag kommer att ha på dörrarna.



Första mellanväggen är också på plats och har fått sin dörr monterad. Huset kommer att ha fina spegeldörrar i en varm brun nyans överallt. De små handtagen på dörren har jag köpt separat och monterat själv på dörren.



Så där ja, nu har jag kommit en bit på vägs med första våningsplanet på mitt hus! Nu är det bara att jobba vidare, nästa steg blir att lägga golv i det första lilla rummet som bildats...


/Anngert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar