söndag 10 maj 2020

Sömnad med förhinder...

Ja, helgens sömnad blev aningen mer komplicerad än vad som var tänkt. För vad kan bli mer komplicerat än att materialet man köpt inte räcker till det man tänkt? Lite får jag ju skylla mig själv eftersom jag inte mätte ordentligt innan jag handlade men, men...

Fördelen med att ha byggt klösträdet till mina katter själv är att det är smidigt att förnya det med lite nya bäddar när det behövs. Och det behövdes det verkligen nu. De gamla var nerlegade och resåren som jag fäster dem med hade blivit så uttänjd så att jag fick linda den flera varv för att den skulle sitta kvar. När det var rea på mjuka härliga plädar i microfleece passade jag på att köpa ett par stycken för detta ändamål och sedan var det ju bara resten som behövde inhandlas. Självklart hade jag lite bråttom iväg när jag skulle handla så jag glömde att mäta upp hur mycket vadd, tyg till botten och resårband som jag behövde, så det blev shopping på känsla. En känsla som när jag kom hem och skulle börja sy visade sig vara aningen fel. Vadden räckte inte så det jag trodde skulle vara sytt på ett litet kick tog ett par dagar att bli klar med då ytterligare en shoppingtur fick göras :-).

Men, till slut blev allt klart och katterna blev helt klart nöjda med att få nya mjuka bäddar att sova på i klösträdet. De gamla gick i svart, men de nya blev i en härlig grå nyans som smälter in bra i klösträdet. I hörnen på bäddarna sitter det alltså små resårband som jag spänner runt skruvar på undersidan av hyllorna för att hålla bäddarna på plats.




Den lilla "stjälpredan", dvs Zaga, krävde med högljudda protester utanför den stängda dörren att få vara med och hjälpa till och till slut gav matte med sig. Efter att ha inspekterat allt i rummet där jag satt och sydde ordentligt övergick hon till att provligga de nya bäddarna. Tror bestämt att de fick godkänt direkt, för det tog inte många minuter innan hon somnade gott på dem...



/Anngert






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar