söndag 29 april 2018

Back on track...

När man har ont i lederna och artros så kan ju värme vara bra. Min äldsta katt har ju problem med artros och när de på en pälsvårdskurs som jag var på för ett tag sedan hade med sig och sålde en minifilt av märket "Back on Track" som alstrade just värme när man låg på den så tänkte jag att det där kanske skulle vara bra för henne att sova på.


Så jag inhandlade en och sedan var det ju bara utmaningen att få katten att sova på den kvar. Puzz är inte så lättflörtad när det kommer till nya sovplatser, så att bara lägga ut den nya tjocka filten där hon brukar ligga skulle inte funka. Då skulle hon antagligen byta sovplats. Men, en ny kattbädd brukar hon ha svårt att motstå. Så, med utgångspunkt från minifilten jag köpt började jag klippa till och sy en ny kattbädd. Jag gjorde liggytan så stor så att den skulle passa att lägga i filten dubbelvikt. Sedan gjorde jag mjuka kanter som jag stoppade och sydde i band i varje hörn på. Innertyget blev en läcker rosamönstrad pläd i microfleece och yttertyget blev ett grovt grått bomullstyg. Banden som jag har i hörnen är det band som var knutet runt pläden när jag köpte den. Klippte till bandet i åtta lika långa delar, brände dem i ena änden så att de inte skulle rispa upp sig och sydde fast dem samtidigt som jag sydde ihop ytterkonturen.
Sedan sydde jag ett fodral till filten i samma rosamönstrade microfleece som innertygetpå bädden.


Nu hoppas vi bara på att rätt katt uppskattar den nya bädden...

/Anngert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar