lördag 7 april 2018

Rör...

Jag gissar att det är fler än jag som sett alla coola grejer gjorda av metallrör/-kopplingar på olika pysselsidor på nätet? Framför allt ljusstakarna tycker jag är riktigt, riktigt läckra. Men, så svårt kan det ju inte vara att göra en sådan själv tänkte jag och började skissa på hur jag ville att den skulle se ut. Jag hade sett en riktigt läcker sak på nätet där man kombinerat svarta rör med några få delar i mässing och bestämde mig för att göra något i den stilen.

Med min skiss och en lista på vilken typ av rör jag behövde begav jag mig till en välsorterad vvs-butik. Där fick jag kanonbra hjälp av de anställda och med mig hem i en påse hade jag alla kopplingar som jag behövde för mitt projekt. Prislappen blev inte heller så stor som jag trodde! Allt material till min ljusstake gick på ungefär 350 spänn totalt.


De svarta rören som jag köpte är inoljade för att inte rosta och när man tar i dem blir man snabbt svart om fingrarna. Så, om man inte vill skita ner sig för mycket så rekommenderar jag att använda handskar när man jobbar med dem.

Det första jag gjorde var att sätta mig ner och torka alla delarna rena och torra med vanligt papper. Sedan var det bara att börja skruva ihop delarna så som jag ville ha dem. Jag ville ha tre ljus i min ljusstake och när jag skruvat ihop alla svarta rör så såg den ut så här:


Jag stoppade lite papper i hålen som ljusen senare ska sitta i och tejpade med maskeringstejp runt "avslutningarna" på ljusstakens fot. Detta för att jag inte ville ha lack på gängorna där. Sedan sprayade jag hela konstruktionen med en matt klarlack som fäster på metall.

När lacken torkat skruvade jag på två små täcklock i mässing som avslutning på ljusstakens fot samt satte i tre stycken kopplingar i mässing som ljushållare. Dessa kopplingar är inte gängade i den delen som ljuset kommer att sitta i utan släta på insidan. Klart!


Eftersom jag har fyra stycken små lurviga kompisar här hemma så är levande ljus ganska uteslutet. Istället har jag köpt batteridrivna ledljus som är timerstyrda och lyser med en fin "flammande" låga och satt i min ljusstake.


Att göra denna var roligt och vem vet, kanske blir det fler "rör-projekt"... :-)

/Anngert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar