söndag 3 december 2017

Dörrkrans

Årets dörrkrans blev en mossig historia. Förra året klädde jag en del av kransen med mossa och en del med granris. I år valde jag att istället för att klä en del av kransen med granris så valde jag att klä hela med mossa. Blev jättebra!

Som stomme till kransen har jag en halmring. För att kunna återanvända den från år till år börjar jag alltid med att klä in den i plastfolie. Sedan är det bara att fästa mossan runt med hjälp av sådan där grön ståltråd som man binder blommor med. Tråden sjunker in i mossan och syns knappt när man är klar. Jag har inte haft tid att plocka någon egen mossa utan det fick följa med hem från handelsträdgården när jag var där och handlade blommor i veckan. Det gick åt två påsar med mossa till min krans.

När mossan var på plats var det bara dekorationerna kvar. De söta näverstjärnorna, metallsnöflingorna och de mörkröda fuskbären köpte jag samtidig som mossan. Kanelbitarna hade jag redan hemma. Stjärnorna satt på små metallpinnar när jag köpte dem så de var bara att sticka ner i kransen för att de skulle sitta fast. Kanelbitarna och fuskären har jag fäst med grön ståltråd. Snöflingorna hänger runt kransen med var sitt grovt brunt snöre som satt i dem när de inhandlades.



/Anngert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar