lördag 2 maj 2015

Vinkällaren... (Del 1)

På jobbet brukar det innan jul levereras en hel del julgodis från både leverantörer och konsulter. En del av detta godis levereras i fina trälådor i perfekt tittskåpstorlek. Självklart brukar jag se till att lägga vantarna på åtminstone någon av dessa lådor när godiset är uppätet och lådorna ändå ska slängas.


Idag var det dags att sätta tänderna i en av dessa lådor och dra igång med en av de miljöer som jag funderat på att bygga ett tag, nämligen en vinkällare!

Jag började med att plocka bort locket och montera isär det i fyra delar. De båda små trälisterna som håller ihop locket sparar jag för att använda senare i projektet medans de två breda plankorna läggs i högen för framtida byggmaterial.
Själva lådan gör jag sedan inte så mycket mer med. Jag vill behålla den lite ruffa känslan och låter därför ytorna vara som de är. Istället plockar jag fram geringssågen och börja såga till golvplankor. Materialet som jag använder till golvet är trästickor inhandlade på Biltema :-).



När golvet är lagt tar jag fram de där två lite smalare pinnarna som jag sparade från locket. Dessa ska bli takbalkar. Bara att mäta, kapa till rätt längd och limma fast i taket på den blivande vinkällaren.


 När golv och takbjälkar är monterade och limmet har torkat betsar jag det i en mörk nyans av ek.


Sådär, golv och tak klart... Och det verkar inte bättre än att min anlitade miniatyrsnickare redan hunnit bära in ett bord och provsmaka en öl medans han jobbade! Självklart har han sällskap av husets fyrbenta kurrande vän som hittat något att leka med på det nybetsade golvet...



När jag bygger mina miljöer så gillar jag att återanvända sånt som andra kanske definierar som skräp. Men ser man på det med miniatyrögonen påslagna så kan man se något helt annat! På bilden nedan ser ni tre olika träförpackningar som jag kommer att återanvända i min vinkällare.


Bordet har jag gjort av en den förpackning som är längst upp till vänster på bilden ovan. När jag köpte den så innehöll den tandpetare. Numer är den en tung ekkubbe som kommer att bli ett bord i min vinkällare när den är klar...


/Anngert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar