måndag 6 april 2015

Mallar

När jag får någon ny idé om något som jag vill sy så brukar jag oftast börja med att göra en mall i smör-/bakplåtspapper. Det funkar ju bra en gång. Nästa gång man ska sy samma sak eller behöver mallen så har den en förmåga att se ut som ett oformligt dragspel ungefär. Idag har jag åtgärdat det problemet genom att göra ordentliga mallar till de saker som jag syr!

Före...

Jag köpte två stora ark lite kraftigare papper. Ett vitt och ett svart.


Det behövdes även dubbelhäftande tejp. Jag använde samma som jag har när jag gör kort :-)


Jag klippte remsor av tejpen och satte på ena sidan på det svarta pappret. Sedan drog jag bort skyddet på tejpen och limmade dit det vita stora pappret.


När papperna var ihoplimmade var det bara att lägga ut alla gamla mallar...


...rita ut dem på den vita sidan av pappret och klippa ut dem.


Så nu har jag stadiga och stabila mallar som är svarta på ena sidan och vita på andra sidan. Smidigt att bara vända på dem så att konturen syns bra beroende på om man ska klippa till i mörkt eller ljust tyg :-)


/Anngert

1 kommentar: