tisdag 20 november 2012

Snäll katt och udda souvenir...


Även om mina fyrbenta vänner brukar hålla sig friska och alerta så händer det ju då och då att de råkar ut för någon åkomma. Något som är lika tråkigt varje gång men som tur är så finns det duktiga och kompetenta veterinärer att vända sig till. Den här gången är det Prinz som har ställt till det för sig och varit krasslig. Kanske inte helt förvånande eftersom det är en katt som gärna lägger både nos och tassar i blöt där han inte bör vara…

För ett par veckor sedan upptäckte jag att han betedde sig lite konstig när han åt. Han verkade ha ont antingen i munnen eller i halsen. Tog mig en titt i munnen på honom men såg inget mer än att han var lite röd i tandköttet, men det kändes inte som att enbart det kunde utlösa hans beteende. Avvaktade ett par dagar för att se om det var en engångshändelse eller om beteendet fortsatte. Det gjorde det och jag märkte även att han blev slöare. Veterinären nästa med andra ord. Undersökningar och provtagning resulterade i misstankar om FORL varvid tandröntgen och ev. operation bokades. Vid röntgen konstaterades att det tack och lov inte var FORL men att något hade hänt med hans ena hörntand i underkäken. Exakt vad som hänt vet man inte men en teori är att han har slagit i någonstans. Tanden var så pass skadad att veterinären rekommenderade att ta bort den. Konstaterades även att han fått ett sår långt bak i munnen samt hade lite svullna halsmandlar. Inte undra på att min lille lurvige röda kille hade ont! Nåväl, tanden togs bort, såret syddes och medicinering sattes in.

Att medicinera Prinz är verkligen rena barnleken. Snällare katt får man nog leta efter. När jag tar fram medicinen och ropar på honom så kommer han. Bara att öppna munnen och stoppa i! Busfröet repar sig bra och om en dryg vecka är det dags för återbesök och koll så att allt läker som det ska.

När jag hämtade honom hos veterinären efter operationen fick jag med mig en fascinerande "souvenir" hem: Den bortopererade tanden! Givetvis rengjord och snyggt inplastad. Vad som fascinerade mig var och är förhållandet mellan tandkrona och tandrot. Kronan är bara en tredjedel av rotens längd ungefär och med tanke på hur lång roten är så är det inte utan att man funderar på hur den har fått plats i kattens underkäke…


/Anngert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar