måndag 16 maj 2011

Två nöjda lurvrumpor...

För ett tag sedan fick jag ett uppdrag av en av mina vänner. Hon har nyligen flyttat in i en lägenhet på tredje våningen med balkong och nu ville hon ha hjälp med att näta in den så att hennes katter på ett säkert sätt kunde få njuta av frisk luft och spännande utomhusljud. Klart att jag hjälpte till :). Igår var det byggdags!

Efter lite mätande och funderande på balkongen skissade jag upp ett förslag. Eftersom det var ganska stora glipor även nere vid golvet så föreslog jag att bygga ramar av reglar som gick mellan golv och tak och sedan häfta fast nät i ramarna. För att inte göra någon åverkan på huset hon bor i har vi sedan fäst ramarna mha buntband runt balkongräcket.

Så här såg det ut på balkongen innan vi började. De vita skärmarn tog vi bort för att kunna få ut mesta möjliga av balkongen.


Till reglarna har vi använt 45x45 mm tryckimpregnerat virke. Vi sågade till rätt längder redan på brädgården för att slippa det böket i lägenheten. På bilden nedan är första ramen på gång. Vi gjorde ramarna klara en och en inne på vardagsrumsgolvet och bar sedan ut dem på balkongen.

 

Vi skruvade ihop dem i hörnen med hjälp av vinkeljärn:


På ramarna häftade vi sedan fast nätet. Vi använde ett ganska stabilt nät med fyrkantiga maskor. Dels går det enkelt att klippa det så att man får bort det vassa och dels stabiliserar det upp ramarna en del när man fäster det .


Eftersom vi ville kunna ha balkongdörren öppen när vi jobbade så fick inte de små på fyra ben vara med i rummet. Resultatet blev att utanför en stängd vardagsrumsdörr låg publiken och var sur över att inte få hjälpa till...


 Efter lite strul med urladdade skruvdragare, vilket resulterade i en del skruvande för hand på första ramen så hade vi fått upp de första två ramarna.


Fast även om det sedan gick nästan som på räls med de resterande ramarna hann det ändå nästan börja skymma innan vi var helt klara. Då balkongen var lite längre än två nätbredder så fick vi sätta en liten remsa med nät mitt emellan de två främre ramarna också. Men så här blev resultatet:


 Ber om ursäkt för den dåliga bilden, men jag var tvungen att fota utan blixt genom fönstret för att få med så stor del av balkongen som möjligt. Inredningen av balkongen lämnar jag till ägaren att fixa själv, men en klöspelare som katterna kan sitta på och spana satte vi ut när vi var klara. För att de inte ska kunna välta den så förankrade vi den i reglarna med buntband...

Givetvis skulle ju de små lurviga få inviga balkongen när vi var klara. Gissa om det var två nöjda Maine cooner som raskt satte tassarna utanför dörren och genast intog spanarposition... :).


Jag hoppas att ägaren blev lika nöjd som de fyrbenta :)
/Anngert

3 kommentarer:

  1. Dom ser verkligen nöjda ut! Antar att matte och byggmästaren också såg nöjda ut ;)

    SvaraRadera
  2. Ägaren är supernöjd!!! :-)

    SvaraRadera
  3. Det blev jättefint!

    Mille

    SvaraRadera