lördag 21 maj 2011

1-0 till de lurviga...

Igår kväll fick jag äntligen tid till att plantera alla växter som jag inhandlat till mina blomlådor. Att solen strålade från en blå himmel och temperaturen var behaglig ökade motivationen ytterligare. Mina fyrbenta vänner fick givetvis följa med ut och inspektera.

Fast innan jag kunde börja med det roliga så fick jag göra det tråkiga. Rensa upp allt ogräs i rabatterna... Men sedan var det bara att ge sig i kast med att peta ner växter och frön i jorden. I rabatten hamnade de två plantorna med lavendel tillsammans med solrosfrön.


I mina stora vita "självbevattnande" krukor tänkte jag i år pröva något nytt. Så i en av dem hamnade det jordgubbsplantor. Hoppas verkligen att det funkar att odla dem i kruka. Tänk att bara kunna öppna altandörren senare i sommar och plocka ett par röda lagom mogna jordgubbar och stoppa i munnen eller lägga i glasskålen :)!
De andra tre vita krukorna blir det lite mer "normala" blommor i. Jag har de senaste åren haft perenner i dem och de har klarat sig bra fram tills nu, så det blev lite nya perenner i dem som förhoppningsvis klarar mer än en säsong. I den ena hamnade en rolig liten barrväxt. Den har vita barr precis när de kommer och sedan övergår de i en mörkare grön färg. Den andra krukan blev det en liten buskväxt som jag just nu har glömt vad den heter, men som har helt underbara röda blommor.



Jag har även två riktigt stora blomlådor som går på hjul. Dessa ville jag ha lite större växter i. I den ena fick det bli en blodfläder tillsammans med lite marktäckande blommor.


Till den andra fick jag lite tips av personalen i blomsterhandeln. Jag ville ha något som växte lite på höjden och som frammåt sommaren även kan fungera som lite insynsskydd. Kvinnan i butiken visade mig alla de vackra prydnadsgräs som finns att köpa och jag föll pladask för detta förslag och inhandlade tre stycken plantor. Två med lite grövre grönt gräs och ett som blir aningen lägre men som har vackert röda strån.


Hm, detta kansle inte var ett av mina allra bästa inköp om man säger som så... Jag hann i stort sett bara plantera dem och ställa blomlådan på plats innan två stycken kurrande pälsbollar på fyra ben gladeligen placerar sina stora lurviga rumpor mitt i blomlådan. I deras blick kunde man enkelt utläsa: "Tack matte för att vi fick en alldeles egen blomlåda med stora tuvor med mumsigt gräs...!" Hrumpf! Kanske inte riktigt det som var meningen... 1-0 till pälsklingarna... Och det där med insynsskydd lär jag antagligen få fortsätta att drömma om...

/Anngert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar