lördag 14 juli 2012

Värt ett försök...

Min stora röda lurviga Maine coon Prinz tillhör kategorin katter som har lite för mycket energi. Han behöver massor av underhållning för att inte springa på för mycket dumheter och för att matte ska få sova hela natten. Att hitta "leksaker" som ger honom stimulans är en utmaning milt uttryckt. När jag på ett kattforum för ett tag sedan läste om en vars katter hade blivit helt galna i en liten radiostyrd helikopter och tyckt att den var superkul att "leka" med kände jag att det där måste jag testa.

I veckan kom jag ihåg att köpa en när jag var på shoppingtur. Nu pratar vi inte om någon dyr variant utan en för ett par hundralappar som det inte gör något om någon av katterna lappar till så att den går sönder. Är ju trots allt lite kraft i slagen från katter i storlek på mellan 6 och 8 kg!


Kan efter att ha testkört den konstatera att jag antagligen har Sveriges fegaste katter. Prinz parkerade raskt bakom soffan och Kompiz intog en spaningsplats på betryggande avstånd. Den enda som tyckte att den var spännande var Puzz. Hon verkade ha åsikten att matte burit hem en mycket spännande fågel och hennes blick såg ut att vilja strimla den i småbitar...

Ja, ja, det var ju värt ett försök i varje fall och det var ju en katt som uppskattade mattes nya leksak. Får väl se om nyfikenheten hos fegisarna övervinner rädslan och de börjar jaga den så småningom...

/Anngert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar