måndag 30 juli 2012

Örhängesförvaring

Tror att det är fler än jag som känner igen frustrationen när man bara hittar det ena örhänget när man ska iväg eftersom alla ligger i en enda röra i smyckeskrinet. Jag har länge funderat på en vettig lösning på detta problemet och för ett litet tag sedan såg jag en bild på ett smart litet fodral som man kunde sätta sina örhängen i och sedan stänga med en liten trycknapp. Såg ut ungefär som en liten plånbok. Perfekt tänkte jag. Genast började jag ju att fundera på om jag inte kunde sy en egen variant av denna och idag gick jag lös på tyger och symaskin.

Resultat? Jovars, jag är helt nöjd med min skapelse. Den kanske inte är helt perfekt, men vad gör det. Första försöket och den fyller absolut sin funktion :)


På utsidan har jag använt svart fuskläder. Detta har jag sedan stabiliserat upp lite med vliselin samt ett lite tjockare tyg som stoppning mellan ytter- och innertyg. Istället för att böka med trycknappar så valde jag att sy dit ett sidenband för att stänga den.


På insidan har jag använt ett lite grövre bomullstyg i naturvitt. Även här har jag stabiliserat upp sidorna genom att stryka på vliselin på baksidan innan jag sydde ihop sidorna. För att kunna hänga dit mina örhängen sydde jag dit rader av aidaväv på varannan sida. Jag vek väven dubbel och sydde fast den med en snedslå.

När min lilla bok var klar så var det bara att hänga i örhängena i hålen på aidaväven :).

/Anngert

2 kommentarer:

  1. Genialt min käre Watson, utbrast jag när jag såg denna skapelse. :-)

    Det är ju faktiskt så som du beskriver röran med örhängen för det mesta.

    En sådan "örhängesgömma" skulle jag gärna vilja beställa av dig.

    Kramizzar

    SvaraRadera
  2. Stjäl denna idé :P Tokläckert och bra!

    Kickelick från kattforumet.

    SvaraRadera