onsdag 21 september 2011

Påbörjat burinredningen...

För ett par veckor sedan var jag och hämtade bilburen som jag beställt. I helgen påbörjade jag inredningen till den och fick "grunden" på plats. I ena delen av buren där mina britter ska åka fick jag hjälp av pappa att tillverka och montera dit en liten extrahylla. Hyllan sitter strax ovanför mitten av buren och är en bit spånplatta som är fäst med buntband i gallret. Tanken är att det ska finnas möjlighet för den som vill att hoppa upp där och kunna titta ut om de vill.

Därefter klippte jag till och sydde "tygväggar" som jag monterat på sidorna, mellanväggen och längst bak i buren. På sidorna och längst bak satte jag inte ända upp utan de kan titta ut. Mellanväggen är dock klädd ända upp för att förhindra att de sitter och metar på varandra...

På lämpliga ställen på väggarna har jag sytt fast små "flärpar" på vilka jag satt fast kardborreband. Bara att vika runt gallret och fästa. Smidigt att montera och smidigt att plocka bort och tvätta vid behov.


I botten på burarna har jag lagt tjocka mjuka dynor som jag klätt med samma tyg som på väggarna. Överdragen är sydda med samma princip som ett vanligt örngott och kan således även det plockas bort och tvättas om det behövs.
Även den lilla extra hyllan fick en mjuk och skön dyna. Där gjorde jag även en kant som går upp en del mot gallret längst bak i buren för att få lite "ryggstöd". Tyget jag använt är fuskmocca. Ett stadigt tyg som det är lätt att sy i och som inte drar åt sig sås mycket katthår.


När jag i helgen var hemma hos mina föräldrar och hälsade på kunde jag konstatera att den nya bilburen var uppskattad. På vägen dit på fredagskvällen satt Prinz nästan hela vägen med framtassarna på gallerkanten och tittade ut framåt och när jag slängde en blick på honom såg han helnöjd ut. Kompiz, som för tillfället delar bur med Prinz, brydde sig inte så mycket utan sov i vanlig ordning hela vägen. Puzz, som tidigare åkt i en liten vanlig plastbur i baksätet gav matte en verbal avhyvling för att hon hade blivit förpassade till bagaget på bilen.
På vägen hem på söndagkvällen med den nya inredningen i buren gav dock även Puzz matte godkänt. En mycket nöjd liten prickig britt hoppade upp på den lilla extra hyllan, spanade en stund och konstaterade att hon hade koll på allt och sedan sov hon som en liten gris hela vägen hem :).

När jag hinner så ska jag komplettera inredningen lite med några smådetaljer. Mer om det kommer givetvis här på bloggen!

/Anngert

2 kommentarer:

  1. Ser superbra ut. Förstår att dina älsklingar gillar det. Ses snart :-) Kram

    SvaraRadera
  2. Det ser jättefint ut! Kan tänka mig att kissarna trivs där inne nu! =)

    SvaraRadera