söndag 25 september 2011

240 lappar, x antal sömmar & mörkersömnad

Den senaste tiden har jag roat mig med att sy upp en jättebeställning på burskynken. Beställaren ville ha två dubbelburskynken och fyra till enkelbur, med tillhörande puffar. Det som var superkul med denna beställning var att jag fick ganska fria händer med allt från tyg och färgval till hur det skulle se ut. Självklart fanns vissa önskemål som jag tagit hänsyn till.

Det blev burskynken i milda jordnära beiga färgtoner med inslag av två olika accentfärger, gammelrosa och lila. Botten skulle vara i lapptäcksteknik och det skulle vara små sidogardiner till framsidan.

När jag räknade ihop hur många lappar det gick åt till bottnarna blev jag nog ganska chockad: 240 stycken!!! Det går åt fler än man tro... Hur många sömmar jag gjort på symaskinen vågar jag inte räkna på ens. Det enda jag kan konstatera är att jag och symaskinen inte är riktigt kompatibla med varandra för tillfället. Har nog aldrig varit med om att en symaskin krånglar så mycket som den jag sydde på igår gjorde. Undertråden trasslade stup i kvarten, övertråden gick av ett antal gånger och som grädde på moset bestämde sig lampan i symaskinen att kast in handduken så halva dagen igår blev det mörkersömnad... Men, slutet gott och nu är beställningen äntligen klar och redo för leverans.

Det blev hälften med rosa som accentfärg och hälften med lila. Till dubbelburarna gjorde jag två sidogardiner och lade bågarna på taket i mitten. Till enkelburarna blev det bara en sidogardin och bågen på taket ligger på ena sidan. Taken till enkelburarna är gjorda "två & två" eller hur man ska säga. Två har bågen till vänster och två har bågen till höger. Detta för att man enkelt ska kunna ställa ihop två enkelburar och då få en gardin på varje sida.

Var inte så smidigt att fota dem då jag inte har något bra bord att montera upp dem på här hemma. Men med hjälp av köksbordet, strykbrädan och ett par stolar så fick jag upp det så att det gick att ta några hyfsade bilder i varje fall. Överst de båda dubbelburskynkena. Ett med rosa accentfärg och ett med lila.



Nedan ses två av enkelburskynkena. Det finns två med rosa i och två med lila i.



Vad gäller upphängningen av gardinerna så testade jag en ny grej denna gången vad gäller hålen där man ska trä ut spiralen i på baksidan. Istället för att pilla med att klippa, vika och fålla så slog jag i öljetter där. Blev riktigt nöjd med resultatet och kommer nog att bara göra så framöver.


Puffarna finns det tre av varje accentfärg. Kuddarna i är vändbara med mjuk päls på ena sidan och accentfärgen på andra sidan. I mitten på varje kudde sitter det en knapp i form av ett skimrande hjärta.



Jag blev supernöjd med resultatet och det hoppas jag att beställaren blir också. Kan tillägga att det finns några bonusgrejor också, eftersom jag fick fria händer så var jag ju bara tvungen att leka lite och testa lite nytt också. Men eftersom det är tänkt att vara en överraskning, så lägger jag inte ut dem här på bloggen förrän jag har levererat dem ;-).

/Anngert

2 kommentarer:

  1. Tusen tusen miljoner TACK!!!1 Hur snyggt som helst, och nu längtar ännu mer till utställningen i Varberg. Kommer att bli så snyggt. Är så glad att jag bad dig sy dom....du är superduktig. Och miljarder tack för att du körde hem det till mig :-)))) KRAAAAAAAM!!!!!

    SvaraRadera
  2. Såååå fina vad duktig du är!!!! Kram Nicole

    SvaraRadera