söndag 17 april 2022

Kaos i hönsgården!

Ojojoj... Det här ser inte helt lyckat ut! Måns har tagit sig in i hönsgården och han ser helt klart ut att vara sugen på middag. En höna har tagit sin tillflykt upp på muren bakom trädet och nere på marken pickar de andra på helt ovetande om faran. Hur ska det här sluta?

Det här tittskåpet växte fram när jag satt och filosoferade om vad jag skulle gör med en liten sparbössa av trä som jag kom över på någon scrapträff för ett bra tag sedan. Sparbössan var trären och tanken var väl att man skulle dekorera den som man själv ville.


Och dekorerat den har jag ju verkligen gjort. Fast kanske inte riktigt så som tillverkaren tänkt... Jag började med att bända bort botten på huset så att jag kom åt att såga ut en liten öppning på ena gaveln. Sedan plockade jag fram det stora arket med tegelmönster som jag köpt i en miniatyrbutik och klädde in själva huset i tegel. Även skorstenen fick bli tegel. Taket klädde jag med små bitar från glasspinnar där jag utnyttjade den runda delen för att få ett snyggt mönster. Och nej, jag har inte käkat glass som en tokdåre, tomma glasspinnar finns att köpa i storpack i hobbybutiken :-).
Avslutade taket med lite lister och sedan målade jag taket svart och övriga lister vita.



En sparad ram som glaset var sönder på fick bli utgångspunkten för själva tittskåpet. Sågade till sidor i 4 mm plywood och använde den spånskiva som var med ramen till bakstycke. I tittskåpet fick en mur i samma tegel som huset bli bakgrunden. Den krönte jag med en bit tunn trälist som jag målade vit. På ena sidan fick det även bli ett nät som rymningsskydd bakom trädet. Nätet är en bit från ett plastnät som suttit runt någon frukt när jag handlat vid något tillfälle. Den blåa himlen kommer från en bild i en gammal almanacka. Huset fick en tegelsockel och vid sidan om den fick det bli lite gräsmatta.

På gräsmattan växer några buskar i ena hörnet bakom ett par stenar och ett större träd. Buskarna är delar från gamla plastblommor som jag klippt sönder. Trädet har en stomme av en riktig trädgren och sedan har jag limmat på några kvistar med blad från gamla plastblommor.


Den lilla spången som hönorna går på upp till sitt hus har jag gjort av några trälister och betsat i mörk ek. Inne i hönshuset finns det mjuka reden som jag gjort av lite trassel och utspritt här och var förstås lite fjädrar. Fjädrarna kommer från en gammal dunkudde. Vattenfatet utanför hönshuset är en del av ett smycke som jag köpt på loppis och urnan som de gröna kvistarna står i var en gång i tiden ett lock till ett läppstift.


Stenarna är plockade i trädgården och katten och hönorna är inköpta antingen i någon leksaksaffär eller miniatyrbutik. Kommer tyvärr inte ihåg då de legat i mina "bra att ha-lådor" ett bra tag...


Men nu tror jag bestämt att herr tupp får ta och kalla in sina hönor i Äggbo innan det går illa för någon av dem! Måns får nog garanterat mat hemma så att han skulle behöva en hel höna till middag låter inte troligt...

Lite sent kanske, men Glad påsk till er alla!

/Anngert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar