söndag 6 mars 2022

Öppna dörren till en ny värld... (Dockskåpet, del 9)

Titta! Dörren på den franska balkongen står på glänt! Kom så kikar vi in! Kanske blir vi inbjudna på en husesyn i ett av rummen på första våningen...


Man kan känna värmen och höra knastret från en värmande brasa när man närmar sig dörren. När vi tittar in ser vi en skön öronlappsfåtölj stående på en crèmefärgad mjuk fluffig matta. Ljuset från den lilla tiffanylampan sprider ett mjukt sken runt sig och hälsar oss välkomna in.

Välkomna in i dockskåpets bibliotek! Här kan man fly till en annan värld en stund när man uppslukas av en spännande berättelse skönt tillbakalutad i den bekväma öronlappsfåtöljen. Brasan i den öppna spisen sprider värme och tårna kan man borra ner antingen i den mjuka fluffiga mattan eller i den stora fårskinnsfällen framför brasan.

På väggarna sitter en flocktapet gjord av en stuvbit sammetstyg i en härlig petrolblå färg som tillsammans med det mörkbetsade trägolvet ger rummet en mysig karaktär. Den stora fluffiga mattan är en bit av ett mjukt härligt tyg som jag hittade hos den lokala tygbutiken. I det här rummet har jag byggt alla möblerna själv. Bokhyllorna är platsbyggda och går ända upp till toppen. De små borden har jag byggt av tunna trälister samt en liten glasskiva från en trasig liten ram. Öronlapps fåtöljen har jag gjort efter en beskrivning i en dockskåpsbok. Den öppna spisen är även den byggd av trälister och små bitar tunn plywood. Inuti har jag klätt den med ett tegelmönstrat papper som jag köpt i en miniatyrbutik och på utsidan har jag målat den med en vit färg som jag blandat i strukturmedel i för att få den att se murad ut. För att få "eld" i spisen har jag dragit in några dioder från en ljusslinga i den samt byggt en brasa av små bitar från en gren jag hittat ut i trädgården.


I bokhyllorna håller det sakta men säkert på att fyllas upp med böcker. Böckerna gör jag av papper, papp, maskeringstejp och målarfärg. Det går att bläddra lite i dem, men nej, så mycket spännande läsning innehåller de inte den får man här i den lilla världen låta fantasin bygga upp. Skulle man mot förmodan inte nå böckerna längst upp i bokhyllorna så är det bara att ta biblioteksstegen och klättra upp. Stegen fäster man med de små krokarna längst upp runt mässingsstången på bokhyllorna så står den stadigt och säkert när man klättrar...

De små prydnadssakerna som finns i rummet har jag köpt antingen i någon miniatyrbutik eller på någon loppis. Lampskärmarna till bokhyllebelysningen är en bit av en liten plastklocka som suttit på en kasserad ljusmanschett. Den vita lilla virkade duken på det lilla sidebordet bredvid dörren har jag virkat.

Det känns lockande att krypa upp i fåtöljen, ta något gott att dricka och försvinna in i en annan värld ett tag medans den sprakande brasan värmer skönt. Men, nej, det blir visst inget med det. Sotis har parkerat i fåtöljen och nedanför på fällen ligger Karo och njuter av värmen... Så vi får väl smyga oss ut igen och låta de fyrbenta njuta av kvällen i lugn och ro. 

Undrar förresten vad som döljer sig bakom glasdörren till vänster i bild...?

/Anngert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar