onsdag 30 december 2020

Små, små hjärtan & trasiga jeans

Tidigare i höstas ansåg ett par av mina jeans att min rumpa uppenbarligen inte fick plats i dem mer. Men, även om de har en reva i baken så är det ju dumt att slänga dem, tyget kan ju komma till användning till något annat! Det gjorde det idag. Inte allt, men ett par bitar i varje fall.

Jag hade sett en beskrivning på en jättesöt liten necessär på Pinterest och var väldigt sugen på att försöka sy en. Hade hittat ett supergulligt tyg med små hjärtan på när jag handlade tyg för ett tag sedan och det tillsammans med jeanstyg skulle passa perfekt till detta. Så efter att ha tittat igenom instruktionsfilmen ett par gånger satte jag igång med att sy mina egna. För ja, det blev två eftersom jag hade det gulliga tyget i två färger och hade svårt att bestämma vilken jag skulle sy av...

Det visade sig att det var ganska lätt att sy dem, trots att jag sydde med två olika tyg på utsidan istället för ett som på filmen. Jag valde också att fodra mina med sån där vaxduk som känns som tyg för att lätt kunna torka ur dem ifall det skulle komma något kladd i.


På den necessären som går i blått har jag sytt fast ett liten tygdekorationsmärke i form av en grå katt på som dekoration. Det söta dekorbandet med hjärtan som jag dekorerat den röda med hittade jag av en slump när jag handlade dragkedjorna till necessärerna. Då det var ganska hårt så har jag sytt fast det sist för hand längs med kanten på jeanstyget på bägge långsidor. Jag försökte att sy fast det på maskin men efter att ha kört av tre symaskinsnålar så gav jag upp och sydde för hand istället.


Normalt så brukar mina katter inte få vara med i rummet där jag sitter och syr, men Zaga har kommit på att om hon bara illvrålar tillräckligt mycket utanför dörren så ger jag upp och släpper in henne. Så numer har jag oftast en liten stjälpreda med när jag syr som ser till att allt går rätt till väga. Idag tyckte även Lakritz att hans närvaro var viktig för att lyckas och efter att ha krafsat på dörren en bra stund så fick även han komma in. Han parkerade dock snabbt på strykbrädan och tittade mest på...



/Anngert


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar