tisdag 11 augusti 2020

Lite möbelrenovering...

I mitt kök har jag en liten rottingstol i ett hörn. Stolen har jag en gång i tiden köpt på loppis och den har genom åren både fått nya dynor och blivit målad svart från att ha varit naturell.

Under gårdagen verkade dock någon av mina fyrbenta vänner tycka att det var hög tid att denna stolen fick lite renovering i form av ny färg. Detta talade de om för mig genom att använda ena stolsbenet som "toapapper". Gissningsvis hade det fastnat lite bajs i pälsen på någon av mina långhåriga katter och vederbörande hade sedan strukit av sig detta på stolsbenet när han passerade. En olycka händer så lätt även om jag inte direkt blev överlycklig när jag kom hem från jobbet och upptäckte detta... 

Att få bort det visade sig vara lättare sagt än gjort och resulterade i att även färgen släppte bitvis på stolsbenet. Nu hade den svarta färgen blivit sliten och börjat släppa lite på några andra ställen också, så jag kom helt enkelt fram till att den nog behövde en omgång ny färg.

En tur till färghandeln och en sprayflaska med matt svart färg inhandlades. Sedan var det bara att svabba av stolen med målartvätt, torka rent och ta med den ut i trädgården för målning.

Ett perfekt väder att spraymåla i! Knappt någon vind och hyfsat varmt ute. Färgen torkade på ett litet kick och på bara några timmar hade jag en uppfräschad rottingstol att ställa tillbaka i köket! Nu med läckert mattsvart yta istället för den halvblanka som var innan.

Givetvis nya möbeltassar under fötterna på stolen och sedan var det bara att lägga i de vita fuskpälsdynorna och stolen är redo för någon av de fyrbenta att ta en tupplur i, för ja, det är det den används mest till :-).

/Anngert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar