lördag 21 mars 2020

Orangeriet (Del 2)

I mitten av februari påbörjade jag ett litet orangeri i ett litet glashus som jag fyndat på en loppis. De första stegen i att förvandla detta glashus till ett orangeri kan ni läsa om här.

Med golvet på plats var det idag dags att börja få lite struktur på själva huset. För även om ett orangeri har väggar av glas så behöver det ju något som håller uppe allt glas.



På ena sidan på glashuset fanns det en öppning i glaset och den öppningen använde jag till att göra en dörr in i orangeriet. Precis som det rustika stengolvet så går dörren i det rejäla stuket med breda träplankor och rejält trähandtag. Dörrkarmen och dörren har jag byggt av trästickor från Biltema samt några bitar av långa tändstickor där jag knipsat av toppen. Allt är betsat i körsbärsfärgad bets.
Dörren är inte öppningsbar och även om de små gångjärnen är riktiga gångjärn så sitter de bara där för syns skull.



Det lilla planteringsbordet har jag gjort av en liten spillbit trä, en bit från en trästicka och avknipsade långa tändstickor. Bordet är betsat i samma bets som allt annat trä i orangeriet. Längs väggarna ligger en hög golvlist av körsbärsbetsade trästickor.


Sådär ja, nu är det lagom till våren dags att börja fundera på vad som ska planteras. Kanske bäst att välja sådant som inte är farligt för små fyrbenta sötnosar...


/Anngert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar