måndag 16 december 2019

Något att hänga i granen

Fick en idé om att man kunde virka julgranskulor och var givetvis tvungen att testa. Eftersom jag hade mina virkade ljusbollar mitt framför näsan när jag funderade på detta föll det sig naturligt att utgå från samma mönster som jag virkat dessa i. Mönstret till dem hittar ni alltså på den här länken: virknalarochtillbehor.se. Det enda jag gjorde för att få dem i mer storlek som en julgranskula var att virka dem i ett tunnare garn med en finare virknål.

När de var färdigvirkade doppade jag dem i stärkelse och pillade in en ballong i dem som jag sedan blåste upp. Det sistnämnda visade sig vara lättare sagt än gjort och jag fick dem inte riktigt så runda som jag ville ha dem egentligen. Men, det får duga. När de torkat smällde jag bara ballongen och plockade ut resterna.

Två av kulorna valde jag att dekorera lite extra med små guldfärgade pärlor. Jag har bara trätt upp dem på vanlig sytråd och fäst dem på kulorna.

Hängena till kulorna kommer från några billiga julkulor  som jag köpt och "slaktat". Hängena består av en liten fjädrande metallögla och en liten hatt i metall. Bara att stoppa ner i ett hål så att benen på fjädern fjädrar ut och håller fast öglan. För att hänga upp dem har jag sedan fäst ett tunt rött sidenband i öglorna.




/Anngert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar