lördag 4 maj 2019

Mjuka, fluffiga bäddar

Det var verkligen länge sedan som jag roade mig vid symaskinen. Hög tid med andra ord att se till att den stackaren fick lite motion!

För några år sedan, eller, det är nog fler än några kanske, så fick jag en stor påse med stuvbitar av en kompis som inte riktigt visst vad hon skulle gör med dem. I påsen fanns också några påbörjade kattbäddar som blivit liggande och som tyget inte räckt helt till. Dessa har länge legat i min låda för projekt som ska göras klara och jag har funderat lite på hur jag skulle få ihop det. I och med att jag rensade bland alla mina tyger för ett litet tag sedan så hittade jag även lösningen för hur dessa bäddar skulle bli kompletta! Och idag har de äntligen blivit klara. Den enda gemensamma nämnaren för dessa bäddar är de små knapparna som sitter i mitten på kuddarna. Det är nämligen små vita katter med antingen en rosett eller en liten blomma "i håret".

Först en i svart och rosa toner. Yttertyget är vanligt svart bomullstyg och innertyget är riktigt, riktigt cerise krossad sammet. Tyvärr hade jag ingen mer krossad sammet i den färgen, men jag hade ljusare rosa så kudden i bädden blev svart på ena sidan och ljusare rosa på den andra.




 Nästa bädd att bli klar var en lite mindre bädd i ett lite mönstrat ljust bomullstyg och rosa fleece. Här var det då rosa fleece som saknades, men jag hade naturvit fleece i samma nyans som det mönstrade bomullstyget! Så kudden blev vit på ena sidan och rosa på den andra.




Bädd nummer tre att bli klar går i gula toner. Ett mönstrat gult bomullstyg i kombination med vit krossad sammet. Det som saknades här var vit krossad sammet, men då det med lite pusslande fanns tillräckligt med mönstrat bomullstyg för att sy kudden av så blev det till denna bädden en kudde som ser lika dan ut på bägge sidorna.



Sista bädden ut är en liten bädd i ljust blommönstrat tyg och ljusblå fleece. Här hade jag ingen mer ljusblå fleece, men även här funkade den naturvita fleecen jag hade perfekt tillsammans med det blommönstrade tyget, så kudden fick bli naturvit på bägge sidorna.



Om en vecka är det dags för kattutställning i Billingebygdens kattklubb där jag är medlem. Dessa bäddar kommer att skänkas till lotteri och prisrum på den utställningen.

/Anngert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar