måndag 21 januari 2019

Crazy Cat Lady-duk

Att jag tillhör kategorin "crazy cat ladys" är ju svårt att förneka. Som medlem i den kategorin måste man ju självklart ha en "crazy cat lady-duk" på hallbyrån. Eller hur? Fast ärligt talat, största anledningen till att det blev just en duk till hallbyrån var nog att jag hade lite fina mönstrade tyger hemma som jag vill göra något av som skulle synas och att jag var sugen på att testa lappteknik.

Vet inte hur många bilder på vackra dukar, underlägg osv gjorda i lappteknik som jag tittat på i diverse grupper på internet och tänkt att det där vill jag också testa. Sagt och gjort, med god support om hur man ska göra från en god vän satte jag igång. Tygen jag utgick från var dessa:


I avsaknad av skärmatta och kniv så blev det noggrant mätande, ritande och klippande med vanlig sax. Här gällde det att tänka på var man skulle sy, hur mycket sömnsmån jag behövde och hur jag ville att slutresultatet skulle bli.


Kan meddela att det blev en hel del "provläggningar" på strykbrädan innan jag hittade exakt hur jag ville att den skulle se ut.


Sen var det bara att sätta igång och sy. Alla delarna skulle sys ihop rakt, alla sömmar pressas, sedan skulle allt stärkas med vlieseline osv. Till baksida valde jag att ta en bit av det enfärgade beige tyget. Av det tyget sydde jag också snedslån som jag till slut kantade hela duken med.

Vad gäller den där biten att sy mönster med söm på det man skapat vågade jag mig inte på några större utsvävningar. Jag valde att bara sy så att jag markerade de olika sömmarna/rutorna.


Okej, visst finns det lite skavanker på den och den är inte perfekt. Men, för att vara första gången någonsin som jag på riktigt provar på att sy något med lappteknik så ger jag mig själv helt klart godkänt och jag är riktigt nöjd med resultatet. Dessutom passar den verkligen perfekt på min hallbyrå nu när julen har städats ut!


Tror nog att jag kommer att våga mig på fler projekt med lappteknik framöver...

/Anngert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar