söndag 22 november 2015

Dörrkrans

Idag har jag roat mig med ett pyssel som jag aldrig har provat på tidigare. För en vecka sedan ungefär visade en kollega mig ett par otroligt fina dörrkransar som hon gjort. Jag blev riktigt inspirerad och sugen på att testa att gör en själv. Det verkade ju så enkelt när hon beskrev hur hon gjort!

Sagt och gjort. Vid ett besök i en liten blomsterbutik i början på veckan hittade jag de enligt mig perfekta dekorationerna som jag ville ha på min krans. Det var vackra små stjärnor i silvrig metall och snöflingor gjorda i trä i olika storlekar. Jag shoppade givetvis ett par stjärnor och några snöflingor. Efter info från min kollega kilade jag till nästa blomsterbutik och inhandlade en halmstomme och bindtråd. Sådär ja, nu fattades ju bara riset...

Först tänkte jag givetvis fixa riset genom att ta en sväng ut i skogen och plocka det. Men, jag tillhör ju kategorin lata så när jag igår inne på en av de större kedjorna för blommor och trädgårdsväxter sprang på knippen med ädelgranris avsedda för just kransar och andra dekorationer till rimligt pris så kunde jag inte motstå. Tre knippen inhandlades vilket jag tyckte såg ut att räcka till min krans.

Så, bara att sätta igång! Granris brukar ju vara aningens vasst att jobba med så jag var förutseende nog att plocka fram och sätta på mig ett par handskar innan jag började...


Efter någon timmas pysslande nu i eftermiddag så var min krans äntligen klar! Att göra den var faktiskt ganska enkelt. Och ja, granriset räckte mer än väl. Jag hade en liten backup plan att mixa granriset med lite cypresskvistar från en krukväxt som jag har ifall det hade behövts, men det blev till och med lite grankvistar över när jag var klar. Dekorationerna har jag fäst med bindtråd i och runt kransen. Eftersom jag inte ville ha något band i den så avslutade jag själva kransbindningen med att göra en ögla att hänga upp den med av bindtråden.


Nu pryder den fint min ytterdörr och kommer så att göra hela vintern :-). Vem vet, till nästa år kanske det blir en ny krans...

/Anngert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar