fredag 17 juli 2015

Balkonginnätning och kattungegos

Inledde min semester med att ta en liten tripp till Uppsala. En av mina vänner flyttade precis dit och frågade mig om jag skulle kunna hjälpa henne att näta in balkongen så att katterna kunde vara där utan risk för att smita eller ramla ner. Klart att jag kunde :-).

Normalt när jag ska göra något så gillar jag att titta, planera, mäta, fundera och göra en liten ritning. Ett förfarande som inte riktigt var möjligt den här gången. Det enda jag visste innan var att innätningen förutom att den ska vara säker för katterna förstås var att den skulle vara diskret och synas så lite som möjligt samt att vi givetvis inte fick göra någon åverkan på fasaden eller själva balkongen. När jag kom upp till Uppsala på lördagen så var det första gången jag såg balkongen i verkligheten och på söndagen tänkte vi bygga. Så den här gången fick det blir en snabb skiss på den idé jag hade fått och några grova mått på en liten pappskiva (flyttlasset med hennes grejer hade inte kommit än och jag hade givetvis glömt att ta med ett block...) innan vi for till bygghandeln...



Balkongen är en helt vanlig balkong som man hittar på de flesta lägenheter. Tre öppna sidor och lite rundade hörn. Taket på balkongen utgörs av balkongen ovanför och dit upp var det ganska så högt... När allt material (efter lite missar) var hemma var det bara att sätta igång. Lägenhetsinnehavaren fick hjälpa till att skruva och häfta nät uppe vid taket eftersom höjdskräck och stegklättring inte riktigt är helt kompatibelt med varandra. Hade säkert gått men hade då tagit en massa extra tid...



Själva konstruktionen är egentligen busenkel. En tunn regel i varje hörn som vi fäst med buntband runt räcket samt i botten med vinkeljärn mot lite bredare plankor för att täcka den hyfsat stora springan mellan golvet och räcket. Längst upp mot "taket" sitter det mindre träreglar mellan hörnstolparna och även dessa är fästa med vinkeljärn mot stolparna. Då det var väldigt högt upp till "taket" så behövde vi även en regel längre ner för att fästa nätet i då vi var tvungna att skarva detta.




Den översta regeln är i princip helt täckt utifrån av kanten på räcket från balkongen ovanför och regeln som sitter längre ner för att hålla nätet är dold utifrån av balkongens räcke. Nätet vi använt är rådjurs-/viltnät och är ett starkt, tåligt och diskret svart plastnät.



Så här blev det när det var klart! På långt håll syns det knappt att det finns ett nät där, bara fyra stolpar. Man får gå hyfsat nära för att se nätet så nog kan man säga att det blev en diskret innätning i varje fall :-).



De fyrbenta fick inviga så snart det var klart men det tog en liten stund innan de vågade sig ut. Men efter en stund så satt de där och spanade... Jag hoppas att både matte och de pälsklädda spinnmaskinerna blir nöjda med den färdiga balkongen. Misstänker att det ska dit lite mer inredning innan det är helt klart. Vi ställde bara ut det viktigaste: katternas hylla och klöspelare :-).

Putte & Arwen spanar

Och lite senare vågade sig även Raffe ut.

Givetvis hann vi med lite mer än att bara näta in balkong. Självklart passade jag på att hälsa på Lakritz uppfödare, S*IsaRos Lynx, också när jag ändå var i Uppsala. Perfekt tajming för ett besök eftersom jag då fick hälsa på Lakritz lilla bedårande systerdotter också! En liten svart godbit som minsann redan lärt sig att leta efter bus...

Mamma S*IsaRos Lynx Miss Sixty med sin lilla dotter

Liten men naggande god! Har redan lärt sig att leta reda på bus... 

En annan av hushållets godingar: D*PeshewaFarm Navajo som blev helt till sig över myntaråttan som jag hade med mig :-)

Och husets andra grabb: D*PeshewaFarm Pierre som höll oss sällskap när vi fikade... 

Blev en trevlig långhelg med flyttkaos, balkonginnätning och kattungegos :-).

/Anngert

1 kommentar:

  1. Hej! Hittade detta idag 29 april 2022 och har stor användning av din beskrivning. TACK! Yvonne

    SvaraRadera